Mijający rok był dla samorządowych budżetów dość specyficzny. Kończyły się pieniądze z poprzedniej tzw. perspektywy finansowej UE, a jeszcze nie było tych z nowej. Miało to znaczenie dla gminnych inwestycji, najczęściej wspomaganych właśnie przez fundusze unijne. Na ogół nie inicjowano więc nowych przedsięwzięć, ale finalizowano te, które rozpoczęto nawet kilka lat wcześniej.











Spośród tych, które w kończącym się roku oddano do użytku, wybraliśmy dziesiątkę. Na naszej stronie internetowej www.pb.pl czytelnicy mogą w głosowaniu wybrać tę, którą uważają za najciekawszą. Zapraszamy!
INFRASTRUKTURA DROGOWA
Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku — 885,6 mln zł
Zakończyła się już budowa tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Paweł Adamowicz, prezydent miasta, uważa, że to nie tylko ułatwi komunikację mieszkańcom, ale będzie także dodatkowym atutem dla portu morskiego. Obiekt musi jeszcze przejść testy i odbiory systemów bezpieczeństwa, dlatego kierowcy przejadą nim prawdopodobnie dopiero w kwietniu 2016 r.
SPORT
Stadion miejski w Tychach — 128,9 mln zł
W 2015 r. piłkarze i kibice klubu GKS Tychy dostali od miasta nowy stadion. Znajduje się w centrum miasta. Budowa boiska i trybun na 15,3 tys. osób kosztowała 128,9 mln zł. Drugoligowy GKS Tychy dołączył tym samym do klubów, które w ostatnim czasie zyskały nowoczesne stadiony.
TRANSPORT MIEJSKI
Tramwaje w Olsztynie — 497 mln zł
Inwestycja zrealizowana w stolicy województwa warmińsko-mazurskiego jest o tyle ciekawa, że tramwaje po olsztyńskich ulicach już kiedyś jeździły. Było to jednak równo pół wieku temu. Teraz miasto zdecydowało się przywrócić ten środek transportu. Tuż przed świętami oddano do użytku jedną linię, a do końca 2016 r. mają już działać wszystkie trzy. Poza budową trakcji, torowisk i zakupem specjalnie zaprojektowanych tramwajów stworzono także zajezdnię oraz nową ulicę, która skróciła przejazd do śródmieścia. Koszt utrzymania tramwajów władze miasta szacują na 10,1 mln zł rocznie.
EKOLOGIA
Spalarnie w Krakowie i Bydgoszczy — 826 mln zł i 433 mln zł
Kraków i Bydgoszcz przecierały szlaki dla budowniczych nowoczesnych zakładów utylizacji śmieci. Pierwszą w Polsce ekologiczną spalarnię otwarto we wrześniu w Bydgoszczy — Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych dla Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego. W grudniu dołączył do niej Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów w Krakowie. W obu obiektach można utylizować dziesiątki tysięcy ton odpadów rocznie, produkując jednocześnie energię elektryczną i cieplną dla miast oraz zapewniając im — w pewnym stopniu — bezpieczeństwo energetyczne. Krakowska spalarnia kosztowała 826 mln zł, bydgoska — 433 mln zł. Obie inwestycje otrzymały potężne dofinansowanie unijne.
INFRASTRUKTURA DROGOWA
Most w Rzeszowie — 178 mln zł
Również w tym roku oddano do użytku most w Rzeszowie, drugi pod względem wielkości w Polsce (ma 108,5 m). Dostał imię na cześć Tadeusza Mazowieckiego. Budowa kosztowała 178 mln zł, z czego miasto sfinansowało tylko 10 proc. (reszta pieniędzy pochodziła z funduszy unijnych i z budżetu centralnego). Przeprawa nad Wisłokiem znacznie ułatwi komunikację w mieście. [FOT. TADEUSZPÓŹNIAK/URZĄD MIASTA]
INFRASTRUKTURA KOLEJOWA
Dworzec w Sopocie — 100 mln zł
Nowy dworzec kolejowy w Sopocie i towarzyszące mu centra handlowe pochłonęły w sumie ponad 100 mln zł. W zamian miasto, które miało niewielki budynek dworcowy, może się pochwalić jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Inwestycja zasługuje jednak na wyróżnienie z innego względu: została realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Oprócz dworca, który może obsłużyć 6 tys. pasażerów, powstała także tzw. sopoteka, czyli ogromna biblioteka i czytelnia z mediateką. [FOT. URZĄD MIASTA]
INWESTYCJA NIEZWYKŁA
Nowe Nieboczowy — 56 mln zł
Na hektarach nieużytków na Śląsku skończyła się budowa… wsi. Każdy dom lśni nowością, drogi są niemal dziewicze, a powstaną jeszcze remiza, boisko sportowe z trybunami, dom kultury ze sceną. Trwa budowa kościoła i przenosiny cmentarza. To, co zostanie „po staremu”, to mieszkańcy, którzy przeprowadzą się tam z Nieboczowów. Pierwsi już zamieszkali w nowym miejscu — mają nawet internet. Stara wioska zostanie zalana przez przeciwpowodziowy zbiornik Racibórz — jedną z największych polskich inwestycji ostatnich lat. Budowa nowej wsi zaczęła się kilka lat temu i kosztowała 56 mln zł. Gmina Lubomia dostała na to pożyczkę od Banku Światowego. [FOT. ARC]
REKREACJA
Aquapark w Koszalinie — 88 mln zł
Moda na budowę parków wodnych przez samorządy nie przemija. Afera z niedokończonym ogromnym aquaparkiem w niedalekim Słupsku jeszcze się nie skończyła, plany budowy takich obiektów wraz z całym zapleczem rekreacyjnym zapowiadają kolejne miasta, m.in. Krynica-Zdrój. Przygotowania do takich inwestycji trwają latami. Nie inaczej było w Koszalinie, ale tamtejszy aquapark już działa — od lipca. Ma sześć zjeżdżalni, baseny o powierzchni lustra wody po 1,4 tys. mkw. (może z nich korzystać jednocześnie 450 osób). — W Polsce aquaparki bilansują się lub przynoszą straty. Zakładamy, że nasz będzie się sam utrzymywał. Zamierzamy wyjść przynajmniej na zero, a jeśli zarobimy, będziemy się cieszyć — mówił podczas otwarcia Piotr Jedliński, prezydent Koszalina. Realizowana w formule zamówień publicznych inwestycja kosztowała 88 mln zł.
KULTURA
Muzeum Śląskie — 324 mln zł
W połowie roku otwarto nową siedzibę Muzeum Śląskiego w Katowicach. Po Filharmonii w Szczecinie i Muzeum Żydów Polskich w Warszawie jest to jedna z najważniejszych i najciekawszych inwestycji dla kultury w ostatnich latach. Muzeum powstało na terenie dawnej Kopalni Węgla Kamiennego Katowice i kosztowało 324 mln zł. Pierwszego dnia odwiedziło je 5 tys. osób.
INFRASTRUKTURA DROGOWA
Most w Błażowej — 10 mln zł
W Błażowej na Podkarpaciu powstał także most do przyszłości — pierwsza w Polsce przeprawa drogowa z kompozytów. Nowatorski materiał zastąpił stal i beton, które są znacznie cięższe i mniej wytrzymałe. Innowacyjna technologia pozwoli na użytkowanie mostu nad rzeką Ryjak przez 50-75 lat bez konieczności inwestowania w remonty — zapewnia Mostostal, wykonawca przeprawy i współtwórca — z politechnikami Warszawską i Rzeszowską oraz firmą Promost Consulting — nowej technologii kompozytowej. Budowę sfinansowano głównie z pieniędzy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (5,15 mln zł). Całkowity koszt, wraz z fazą prac nad technologią, to 10 mln zł. Most ma być przejezdny jeszcze w tym roku.