Kto przestaje się uczyć, jest stary, bez względu na to, czy ma 20 czy 80 lat — powiedział Henry Ford. Warto dodać, że jeśli się uczyć, to od najlepszych. Taką szansę dała zorganizowana przez „Puls Biznesu” konferencja.






W poniedziałek na Stadionie Narodowym Leszek Czarnecki, Rafał Brzoska, Adam Góral i Michał Sołowow — przedsiębiorcy, których nikomu nie trzeba przedstawiać — radzili, jak rozwijać biznes.
Wszyscy zaczynali od zera
Oni też zaczynali od zera. Sprzedawali ketchup albo roznosili ulotki. W drodze do biznesu popełnili wiele błędów. Ale dzisiaj stworzone przez nich firmy są gigantami, odnoszącymi międzynarodowe sukcesy.
— Trudno o lepszych nauczycieli. Cieszę się, że zechcieli podzielić się swoim doświadczeniem, bo można się od nich wiele nauczyć — przyznał Wojciech Jakubiak, wspólnik firmy Woel, uczestnik poniedziałkowej konferencji.
— To była doskonała okazja także do odświeżenia wiedzy, o której na co dzień się zapomina. Muszę koniecznie jeszcze raz przeanalizować kwestię audytu i kontroli wewnętrznej w mojej firmie. Przecież to powinno rosnąć razem z nią. Wiele podmiotów upadło tylko dlatego, że ten aspekt zaniedbały, skupiając się na core biznesie — stwierdził Mariusz Proczek, właściciel Grupy WBC Mariusz Proczek.
Przedsiębiorców szczególnie inspirowały kwestie tworzenia zespołu. Leszek Czarnecki przekonywał, że na wyższe stanowiska rekrutuje głównie z wewnątrz firmy. — Awanse wewnętrzne są najbardziej skuteczne — zgodził się z nim Mariusz Proczek. Przedsiębiorców interesowała także kwestia motywacji pracowników.
— To prawda, że ludzie zachowują się tak, jak ich traktujemy. Dlatego tak ważne jest wytwarzanie pozytywnych emocji w firmie. To przede wszystkim rola przywódcy, który powinien umieć poprowadzić swój zespół we właściwym kierunku — mówił Paweł Sypniewski, współwłaściciel Sucre. Niektórzy przekonali się, że prędzej czy później konieczna będzie zmiana sił w ich firmie.
To była doskonała okazja także do odświeżenia wiedzy, o której na co dzień się zapomina.
— Cechą młodych przedsiębiorców jest to, że chcą robić wszystko naraz i samodzielnie. Ale to w pewnym momencie stanie się niemożliwe — stwierdził Michał Zaborowski, właściciel firmy Rudy’s Detailing. — A im szybciej firma się rozwija, tym więcej odpowiedzialności trzeba będzie przerzucać na innych ludzi. Umiejętność tworzenia zespołu bardzo się przyda — dodał Jan Miedzybłocki, wspólnik w BubbleHouse.
Najważniejsi są ludzie
Michał Sołowow podczas swojej lekcji o fuzjach i przejęciach przyznał, że ludzie to najważniejsze przejmowane aktywa. Natomiast Adam Góral, który uczył, jak rywalizować z gigantami, zwrócił uwagę, jak wiele zawdzięcza temu, że postawił na właściwe osoby. Oprócz tego pomogła również wiara w pomysł i… odrobina szczęścia.
— W każdym biznesie podobną rolę odrywają więc te same czynniki — wywnioskował Wojciech Jakubiak.
Na roli przywódcy skupił się Leszek Czarnecki. Pokazywał, że musi nie tylko umieć motywować pracowników do robienia niezwykłych rzeczy oraz uodparniać organizację na porażki, ale także prawidłowo zdefiniować wygraną,o którą firma będzie walczyć. Nietrudno się pomylić. Przecież Kodak jako pierwszy wynalazł i opatentował aparat cyfrowy. Firma uznała jednak, że to sprzedaż klisz jest jej core biznesem, który przynosi największy zysk. I upadła w 2012 r.
Podobnego błędu nie popełnił Rafał Brzoska, twórca Paczkomatów, który doskonale wyczuł, czego oczekują klienci od rynku pocztowego, i za tym głosem ruszył, uwzględniając rolę e-commerce, a więc kierunek, w którym rozwija się świat. Prezentacja historii jego sukcesu wśród uczestników konferencji wzbudziła największy podziw.
— To, czego dokonał pan Rafał Brzoska, w dodatku w tak krótkim czasie i młodym wieku, jest imponujące. I motywuje do działania. — mówił Jarosław Nogal, pomysłodawca BubbleHouse.
Trudno zarobić, łatwo wydać
Dla wielu cenne były także porady dotyczące rozsądnego wydawania ciężko zarobionych pieniędzy na fuzje i przejęcia. Michał Sołowow podpowiedział kilka sposobów na to, jak uniknąć porażek przy transakcjach M&A. Zapewniał, że tylko łamanie procedur ustalonych przez banki inwestycyjne pokaże, czy przejmowany projekt naprawdę jest konkurencyjny. Nie można się tego bać.
Podobnie jak nie należy obawiać się wycofania z projektu. — Takie procesy zawsze wiążą się z dużymi emocjami, a Michał Sołowow potrafi do nich podchodzić z dużym dystansem, co musi być bardzo pomocne przy właściwym wyważeniu zalet i wad transakcji — komentował Paweł Sypniewski.
— To była najbardziej praktyczna lekcja, która skłoniła mnie do refleksji, że rynek, na którym działam, też prawdopodobnie zacznie się konsolidować. Warto się do tego przygotować — stwierdził Ryszard Rożniakowski, właściciel firmy Termil Izolacje Natryskowe.
Poznaj rady przedsiębiorców
Przez najbliższe cztery tygodnie, w każdy poniedziałek (poczynając od 13.10) na łamach „Pulsu Biznesu” oraz portalu pb.pl, będziemy kolejno publikować relacje z wystąpień Rafała Brzoski, Leszka Czarneckiego, Adama Górala i Michała Sołowowa. Na stronie pb.pl znajdzie się również wideorelacja z wydarzenia.
Od roli lidera po kreowanie marki
Czterech wybitnych polskich przedsiębiorców podzieliło się radami i wskazówkami, jak rozwijać biznes. Każdy z nich skoncentrował się na innym aspekcie prowadzenia biznesu. Dr Leszek Czarnecki w prezentacji „Leadership jako część strategii firmy” mówił o różnicach między strategiami: grać, aby wygrać, i grać, aby nie przegrać, o tym jak wybór wpływa na działalność przedsiębiorstwa, jak przygotować je na zmiany oraz o roli lidera w firmie.
Adam Góral w prelekcji „Jak skutecznie rywalizować z gigantami?” odsłaniał tajniki tworzenia grupy kapitałowej, która jak równy z równym rywalizuje z firmami dużo większymi od niej, o konsolidacji jako metodzie na szybszy wzrost oraz o tym, jaką rolę w firmie odgrywa zespół.
Michał Sołowow w wystąpieniu „Sposób na udane fuzje i przejęcia” udzielał wskazówek, kiedy warto decydować się na przejęcie innej firmy oraz jak przeprowadzić transakcję, podzielił się również doświadczeniami na temat pułapek czyhających na przedsiębiorców. Rafał Brzoska w prezentacji „Nowatorskie rozwiązania i konsekwencja w działaniu — czyli jak stworzyć markę na światowym poziomie, sygnowaną hasłem made in Poland” odkrył tajemnicę skutecznego podboju świata technologią pochodzącą z Polski oraz podzielił się radami jak wprowadzać nowatorskie projekty.