Najważniejsza jest metoda

Red. DCZ
opublikowano: 2014-09-15 00:00

Komentarz sekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

Komentarz

PROF. JACEK MĘCINA

sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

Zlecanie działań aktywizacyjnych jest nowym instrumentem na rynku pracy wprowadzonym na podstawie nowelizacji ustawy z 20 kwietnia 2004 r. O promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która weszła w życie 27 maja 2014 r.

Wojewódzkie urzędy pracy przygotowują już procedurę zamówień publicznych. Po wyłonieniu agencji marszałkowie poszczególnych województw zawrą z agencjami i powiatowymi urzędami pracy umowy o świadczeniu usług aktywizacyjnych. Zlecanie działań aktywizacyjnych z jednej strony ma zwiększyć bezrobotnym dostęp do ofert na rynku pracy, z drugiej zaś — pozwala samorządowi województwa reagować na problemy regionalnego rynku pracy. Chcielibyśmy, żeby agencje zatrudnienia współpracowały z publicznymi służbami pracy w każdym regionie. Również marszałkowie województw są tym zainteresowani. Ma to być ważne wsparcie polityki publicznej.

Choć wybór agencji zatrudnienia i warunków współpracy oddajemy regionom, potrzebujemy pewnej standaryzacji tej współpracy. Przygotowaliśmy rekomendacje dla WUP-ów na podstawie projektów pilotażowych. Wskazujemy w nich m.in., że aktywizacja bezrobotnych powinna trwać dłużej, czyli od 18 do 24 miesięcy. Chcemy zadbać, by struktury przetargu były w miarę jednorodne, a kryterium wyboru agencji nie była cena usługi, ale jakość, czyli metoda działań.

Z projektów pilotażowych wynika, że najbardziej się sprawdzają działania zindywidualizowane, a najsłabszym punktem aktywizacji bezrobotnych jest utrzymanie przez nich pracy. Dlatego pokazanie metod, które poprawią te wyniki, również powinno być ważnym kryterium wyboru agencji.