Najważniejsze punkty umowy leasingu

opublikowano: 02-04-2019, 22:00

Przed złożeniem podpisu o współpracy z leasingodawcą przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na kilka kwestii.

Europejski Fundusz Leasingowy (EFL) radzi, jak ustrzec się przed niepożądanymi konsekwencjami kontraktu podpisanego z leasingodawcą. Piotr Kozioł, dyrektor departamentu prawnego w EFL, tłumaczy, że warto dokładnie przeczytać ogólne warunki umowy leasingu, o czym wielu przedsiębiorców zapomina.

— To z nich dowiemy się m.in., na jakich zasadach można wcześniejrozwiązać umowę, jakie są kary umowne i ile wynosi oprocentowanie — mówi Piotr Kozioł.

Dodatkowe koszty

Ekspert wymienia pięć zapisów, które są szczególnie istotne. Przede wszystkim należy dokładnie przyjrzeć się kwestii oprocentowania. Najczęściej umowy są przygotowywane tak, że oprocentowanie skacze w górę wtedy, kiedy rośnie WIBOR — a gdy on spada, wtedy kwota odsetek również ulega obniżeniu. Na rynku można jednak spotkać praktykę, zgodnie z którą opłaty leasingowe są proporcjonalne do wahań WIBOR jedynie wtedy, kiedy ten rośnie, a w odwrotnejsytuacji kwota odsetek nie zmienia się.

— Firmy leasingowe często bronią się przed ujemnym WIBOR-em, wprowadzając do ogólnych warunków umowy zapisy, że w takim przypadku oprocentowanie rat leasingowych wynosi 0 proc. — zwraca uwagę Piotr Kozioł.

Jego zdaniem warto przyjrzeć się tabeli opłat i prowizji pod kątem dodatkowych zobowiązań. Ich lista poza miesięcznym czynszem bywa długa. Przedsiębiorca powinien przygotować się na wydatki związane np. z udzieleniem leasingu, zmianą harmonogramu spłat, wcześniejszym rozwiązaniem kontraktu, wznowieniem karnie rozwiązanej umowy czy możliwością wykupu przedmiotu leasingu. Dodatkowo czasem trzeba zapłacić za modyfikacje przedmiotu leasingu bez zgody leasingodawcy, takie jak np. zmiany w nadwoziu pojazdu użytkowego czy używanie leasingowanego środka trwałego przez osoby trzecie.

Kary za zwłokę

Kolejny istotny zapis dotyczy dodatkowych usług. Zdarza się, że ze względu na dobre relacje leasingodawcy z dostawcami przedsiębiorca może w pakiecie z wyleasingowanym pojazdem czy maszyną uzyskać atrakcyjne cenowo ubezpieczenie, niższe koszty importu czy darmowe usługi assistance. Wybrane instytucjeoferują także elastyczny kalendarz spłat, dzięki któremu zarządzający firmą może w trakcie trwania umowy bez żadnych konsekwencji finansowych zmienić wysokość czynszu lub jego częstotliwość. Jest to istotne w szczególności dla branż, w których dużą rolę odgrywa sezonowość prowadzonej działalności, czyli np. w budownictwie czy rolnictwie.

— Często bywa, że efektem skorzystania z usługi dodatkowej jest obniżenie oprocentowania leasingu — zwraca uwagę Piotr Kozioł.

Ważna jest ponadto kwestia wcześniejszego rozwiązania umowy, co zazwyczaj wiąże się z dodatkowymi kosztami. Przy tym niektóre firmy przewidują opłaty na poziomie, który dla leasingobiorcy może być trudny do udźwignięcia. Ostatni ważny zapis dotyczy zwrotu finansowanego przedmiotu.

— Podpisując umowę, decydujemy się, czy po jej zakończeniu wykupimy leasingowany środek trwały czy też zwrócimy go firmie leasingowej. Przy tym nawet jeden dzień zwłoki w przypadku zwrotu może firmę słono kosztować. Kary z tego tytułu sięgają nawet dwóch procent ceny nabycia przedmiotu za każdy dzień opóźnienia — przestrzega Piotr Kozioł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy