Jak układa się współpraca w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w Polsce? Czy firmy wykorzystują możliwości współpracy z sektorem państwowym i co wiedzą o PPP?
Odpowiedzi na te pytania postanowiła znaleźć Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Stosowne badania na jej zlecenie wykonały Centrum PPP oraz GfK Polonia. Wyniki?
Okazuje się, że jest wiele pozytywnych doświadczeń, ale firmy wciąż oceniają możliwości współpracy głównie przez pryzmat negatywnych stereotypów dotyczących kontaktów sektora prywatnego i publicznego.
Brakuje zaufania…
Przedsiębiorcy uważają, że jest niewiele urzędów, które można nazwać dojrzałymi do partnerstwa biznesowego. Wytykają im biurokrację i brak profesjonalnej kadry. Ponadto narzekają, że urzędnicy nie mają partnerskiego stosunku do firm. Często wymienianym problemem jest także brak przejrzystych procedur wyboru partnerów.
Ogromną barierą w rozwoju PPP jest brak zaufania, z jakim stykają się polscy przedsiębiorcy w kontaktach z sektorem publicznym. Wśród firm, które już miały doświadczenie z PPP, na tę przeszkodę wskazuje aż 44 proc. Ten wynik ma bardzo duży udział w negatywnym postrzeganiu przydatności formuły PPP przez biznes. Aż dwie trzecie przedsiębiorców podkreśla, że brakuje im dobrych wzorów, które by pokazywały, jak powinna przebiegać współpraca.
…i życiowych przepisów
Firmy mają bardzo złe zdanie o polskich przepisach regulujących partnerstwo publiczno-prywatne. Odbierają je jako nieprzejrzyste (tak ocenia 41 proc.), niespójne (38 proc.) i niekompletne (36 proc.). Najbardziej krytyczni pod tym względem są przedsiębiorcy, którzy mieli praktyczne doświadczenia z tą formułą (u nich negatywne oceny sięgają 50 proc.).
Wśród aktów prawnych jedynie ustawa o PPP dostała wśród przedsiębiorców więcej głosów pozytywnych niż negatywnych (raptem o 2 proc.). Pozostałe — takie jak prawo zamówień publicznych czy ustawa o finansach publicznych — zostały zaliczone do przepisów, które bardziej utrudniają, niż ułatwiają rozwój tej formuły.
I kolejna bolączka: wśród przedsiębiorców przeważa opinia, że dostęp do finansowania projektów PPP jest trudniejszy niż dla przedsięwzięć realizowanych tradycyjnymi sposobami. Tak uważa aż 44 proc.
Przedsiębiorcy wskazują na inne czynniki utrudniające rozwój PPP, takie jak brak strategii państwa dotyczącej promocji tej formuły czy brak rozwiniętego rynku szkoleń. Według firm powinna powstać instytucja ograniczająca ryzyko finansowe PPP i koordynująca rozwój tej formuły. Marzy im się także katalog dobrych praktyk.