Nazwa.pl poszuka inwestora

Piotra Nowaka skusiła wysoka wycena Home.pl? Szykuje się kolejne przejęcie na rynku domen

Ubiegłoroczna sprzedaż Home.pl była spektakularną transakcją. 1&1 kupił spółkę za 640 mln zł, czyli dwukrotnie drożej, niż rynek wyceniał wtedy największego w Polsce operatora domen internetowych. Perspektywa dużego zarobku mogła zachęcić Piotra Nowaka, właściciela konkurencyjnego serwisu Nazwa.pl, do wystawienia na sprzedaż spółki, którą stworzył od zera.

Piotr Nowak, właściciel Nazwa.pl, zbudował spółkę od zera, mając kilkaset złotych w kieszeni. Teraz będzie mógł zgarnąć grubą premię za wejście na szybko rosnący rynek domen.
Zobacz więcej

OD ZERA DO MILIONERA:

Piotr Nowak, właściciel Nazwa.pl, zbudował spółkę od zera, mając kilkaset złotych w kieszeni. Teraz będzie mógł zgarnąć grubą premię za wejście na szybko rosnący rynek domen. Tomasz Gotfryd

— Nazwa.pl finalizuje proces wyłonienia doradcy przy sprzedaży — usłyszeliśmy z kilku źródeł. Doradcą zostanie prawdopodobnie butik inwestycyjny Saski Partners — ten sam, który sprzedawał Home.pl Value4Capital w 2012 r.

Czas na porządki

Piotr Nowak wyjdzie z ofertą do potencjalnych kupców najwcześniej w trzecim kwartale. Doradcy będą mieli ręce pełne roboty — muszą uporządkować sytuację w spółce, by zwiększyć jej atrakcyjność. Nazwa.pl jeszcze do niedawna była perełką rynku internetowego. W ubiegłym roku agresywnie próbowała zdobyć rynek, oferując klientom część domen za darmo, co — zdaniem naszych informatorów — negatywnie odbiło się na wynikach. Do tej pory spółka była wyceniana na 200 mln zł.

— Obecnie nie szukamy inwestora. Czy to podejście może się zmienić? Nie mnie to komentować. Rozwijamy się nawet szybciej niż w ostatnich latach, a sprzedaż Home.pl branżowemu inwestorowi wyraźnie podbiła zainteresowanie inwestorów rynkiem hostingu w Polsce. Home.pl dysponuje mocnym wsparciem kapitałowym. Oczekuję jednak, że nie będzie prowadził wojny cenowej, ale rozwijał rynek i na nim zarabiał — mówi Tomasz Żyła, prezes Nazwa.pl. Nie udało nam się skontaktować z Piotrem Nowakiem. Nasi informatorzy twierdzą, że jest teraz rezydentem Szwajcarii.

Gratka dla MCI

Według naszych rozmówców, na głównego potencjalnego nabywcę wyrasta fundusz MCI, który chętnie inwestuje w spółki technologiczne. Spółką mogą zainteresować się też inwestorzy branżowi, dla których tego typu akwizycja jest okazją, by pojawić się w Polsce. Kupnem Home.pl był zainteresowany niemiecki koncern Bauer, mówiło się o takich gigantach jak Host Europe (którego inwestorem jest fundusz private equity Cinven), Endurance International (udziały w nim ma fundusz Warburg Pincus) czy amerykański Go Daddy.

— Wykluczałbym 1&1, który ma ponad 37-procentowy udział w polskim rynku po przejęciu Home.pl. Stawiałbym raczej na partnera strategicznego. Mniejsze szanse daję private equity, chyba że byłby to inwestor nieobawiający się budowania wycen. Warunek — szansa znacznej rozbudowy grupy, np. poprzez konsolidacje z innymi podmiotami hostingowymi w regionie CEE — mówi Michał Karwacki, partner kancelarii Squire Patton Boggs.

Dla każdego inwestora najbardziej atrakcyjne jest kupno lidera rynkowego z szerokim wachlarzem usług, ale duzi gracze prawdopodobnie zajmą się też numerem dwa. Głównym atutem firmy sprzedającej domeny i zarządzającej nimi jest stabilne źródło dochodów, niezależne od koniunktury gospodarczej, zasilane przez dużą liczbę klientów, z których każdy płaci stosunkowo niewielką kwotę. Rynek domen rośnie, bo wciąż niewiele firm w Polsce ma strony internetowe.

Hosting jest atrakcyjny także dlatego, że sprzedawca domeny może potem zaoferować klientowi wiele dodatkowych usług związanych z zarządzaniem stronami www. Stabilne źródło dochodów może zachęcić do akwizycji również telekomy, media czy portale internetowe, zależne od wpływów z reklamy. © Ⓟ

Rekordowy rok

W Polsce zarejestrowano w ubiegłym roku 1,1 mln domen — to rekordowy wynik w historii badań polskiego internetu, dzięki któremu na koniec 2015 r. było 2,6 mln aktywnych nazw, podaje NASK. Home.pl miał 25-procentowy udział w rynku, a Nazwa.pl — 22-procentowy (dane liczone pod względem liczby obsługiwanych domen). Ta dwójka rozdaje karty na rynku — zarejestrowała odpowiednio 30 proc. i 24 proc. nowych domen.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska, Karol Jedliński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu