Nethone został przejęty przez Amerykanów

opublikowano: 29-11-2022, 10:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Warszawska spółka rozwijająca technologię antyfraudową została włączona do grupy Mangopay, której właścicielem jest bostoński fundusz Advent International. Na ich wspólne projekty przeznaczono ponad 350 mln zł.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie korzyści przyniesie akwizycja obydwu stronom
  • jak spółka Nethone zostanie wkomponowana w struktury Mangopay
  • dlaczego obecnie stoimy przed ryzykiem dużego wzrostu oszustw i wyłudzeń w internecie

Zespół Nethone może zacząć celebrować biznesowy sukces – Mangopay, należący do funduszu private equity Advent International, przejął większościowy pakiet udziałów w warszawskiej spółce. Wartość transakcji nie została ujawniona. Nowy współwłaściciel zapowiedział natomiast, że na wypracowanie synergii między firmami, dalszy rozwój innowacji, a także budowę hubu technologicznego nad Wisłą, obsługującego całą grupę Mangopay, przeznaczy łącznie 75 mln EUR (ponad 350 mln zł).

Nethone zostało utworzone w strukturach Daftcode, w formule venture buildingowej. Poszczególne fazy rozwoju firmy finansowały fundusze. W 2021 r. spółka zamknęła rundę A na poziomie 25 mln zł. Kapitał popłynął od funduszy Aria, Atmos Ventures, Innovation Nest, Plug and Play Ventures, Firlej Kastory i grupy aniołów biznesu. Natomiast w 2019 r., w ramach rundy seed, zasilił ją Innovation Nest. Wcześniej korzystała m.in. z dotacji publicznych na rozwój projektów technologicznych.

 Większy zasięg
Większy zasięg
Hubert Rachwalski von Rejchwald, prezes Nethone, podkreśla, że dołączenie do podmiotu o międzynarodowym zasięgu stwarza dla spółki ogromne szanse rozwoju. Liczy na pozyskanie intratnych klientów ze świata.
materiały prasowe

Zwiększona skala działania

Pole do współpracy Mangopay i Nethone jest ogromne. Pierwsza ze spółek jest dostawcą infrastruktury płatniczej dla platform handlowych i marketplace’ów, druga posiada własne, zaawansowane systemy IT bazujące na uczeniu maszynowym, zapobiegające oszustwom i wyłudzeniom w przestrzeni online (płatniczym, nieuprawnionym przejęciom kont, tzw. friendly fraud, związanym z obciążeniem zwrotnym itp.).

Advent International przejął Mangopay wiosną 2022 r. A strategia funduszu zakłada „stworzenie globalnego lidera technologicznego w zakresie infrastruktury płatniczej i uwierzytelnieniowej dla marketplace’ów”.

Po akwizycji Nethone utrzyma swoją markę. Hubert Rachwalski von Rejchwald, pozostanie prezesem spółki, ale dołączy jednocześnie do zarządu Mangopay. Skład menedżerski całej grupy w ostatnim czasie został solidnie wzmocniony – zaangażowane zostały osoby wcześniej związane z takimi międzynarodowymi potentatami technologicznymi jak Amazon, American Express, Paypal, eBay, PokerStars, Bumble.

Okiem inwestora
Transakcja jedna z niewielu
Marcin Hejka
partner zarządzający OTB Ventures

Mangopay za sprawą nowych kompetencji w grupie będzie w stanie zwiększyć wartość produktów dostarczanych swoim klientom. A tym samym podnieść poziom przychodów. Poszerzanie oferty dla istniejącej bazy klientów jest de facto najtańszym sposobem rozwoju firmy.

Gratuluję transakcji zarówno spółce, jak i inwestorom. Niewiele polskich firm technologicznych trafia do międzynarodowych grup. Z punktu widzenia inwestorów venture capital, transakcja ta pokazuje ponadto, że możliwe są różne formy exitów, nie tylko IPO czy sprzedaż firmy inwestorowi strategicznemu.

Natomiast tego rodzaju rozwiązań antyfraudowych na rynku powstało już wiele i są do siebie bardzo podobne w funkcjonalnościach i sposobie działania. Na globalnym rynku dominuje Riskified.

– Jako członek zarządu grupy Mangopay będę odpowiadać za budowę w jej strukturach kompetencji antyfraudowych oraz kompetencji związanych z zarządzaniem ryzykiem - wyjaśnia Hubert Rachwalski von Rejchwald.

Dodaje, że z punktu widzenia spółki Nethone, dołączenie do grupy Mangopay oznacza szansę na zaoferowanie rozwiązań ponad 2,5 tys. aktualnym marketplace’om Mangopay, np. Vinted i Leboncoin, które umożliwią dalszy rozwój technologii antyfraudowej.

- Każda platforma musi mieć dogłębną wiedzę na temat swoich użytkowników, w czasie rzeczywistym i wzdłuż całej ścieżki obsługi klienta, aby skutecznie przeciwdziałać nadużyciom. Cieszymy się, że możemy powitać Nethone w grupie i zaoferować zestaw zabezpieczeń przed oszustwami jako rozszerzenie naszej infrastruktury płatniczej dla marketplace’ów – mówi Romain Mazeries, prezes Mangopay.

– Nethone zyska natomiast dostęp do ośmiu europejskich biur Mangopay, zlokalizowanych m.in. w Paryżu, Luksemburgu, Londynie. Tworzy to szansę na rozszerzenie siatki kontaktów i realizację wdrożeń u klientów, do których nie bylibyśmy w stanie dotrzeć samodzielnie. Ponadto łącznie w całej grupie będziemy mieć 400 pracowników, w tym najlepszych specjalistów - podkreśla Hubert Rachwalski von Rejchwald.

Okiem przedsiębiorcy
Droga do sukcesu
Jędrzej Szcześniak
założyciel polskiego venture buildera Daftcode

W Daftcode pamiętamy Nethone jeszcze z okresu innowacyjnego projektu badawczo-rozwojowego stawiającego sobie za cel wypracowanie zupełnie nowego standardu wykrywania fraud’u w sieci. Biorąc pod uwagę to, że za sterami firmy stał Hubert, nie pytaliśmy „czy”, ale jakiego rodzaju sukces odniesie spółka.

W ostatnich latach z satysfakcją obserwowaliśmy jak do grona klientów Nethone dołączają kolejne firmy, wśród których można wymienić m.in. Farfetch, Grover, BlaBlaCar czy Ramp Network. Obecna transakcja z Advent to przypieczętowanie opinii, że Nethonowi udało się uzyskać wysoką pozycję w światowej czołówce w swojej kategorii.

Duży potencjał rynkowy

Advent International dostrzega ogromny potencjał rynkowy rozwiązań, w które zainwestował. Z danych, na jakie powołują się przedstawiciele Mangopay i Nethone, wynika, że e-platformy handlowe odpowiadają za ponad dwie trzecie globalnych transakcji e-commerce. Są jednocześnie głównym celem oszustów.

Na rozwiązaniach antyfraudowych Nethone skorzystają klienci Mangopay. Nethone będzie ponadto kontynuować swoją dotychczasową działalność, skierowaną „do klientów finansowych, sklepów internetowych i podmiotów zmagających się z zaawansowanym technologicznie fraudem”.

– Wybuch pandemii bardzo zwiększył poziom aktywności zakupowych i płatniczych w sieci. Z drugiej strony, w dobie rosnącej inflacji i widma zbliżającej się recesji, rośnie liczba tzw. fraudsterów, czyli oszustów. Skala wyłudzeń zawsze zwiększała się w czasie kryzysów - zaznacza Hubert Rachwalski von Rejchwald.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane