Nie ma leku uniwersalnego

Marcin Bołtryk
opublikowano: 29-01-2009, 00:00

Czy kryzys to dobry czas na reorganizację łańcucha dostaw i przejście na outsourcing? Niekoniecznie.

Reorganizacja łańcucha dostaw

Czy kryzys to dobry czas na reorganizację łańcucha dostaw i przejście na outsourcing? Niekoniecznie.

Dekoniunktura zmusza do szukania oszczędności. Pociąga za sobą konieczność zoptymalizowania wszelkich procesów biznesowych.

— Procesy logistyczne są jednym z głównych obszarów optymalizacji. Dlatego w okresie dekoniunktury powodzeniem cieszą się audyty logistyczne oraz tzw. reengineering procesów logistycznych — uważa Jacek Olszewski, starszy konsultant w Miebach Colsulting.

Jednocześnie podkreśla, że nie powinno się traktować outsourcingu logistycznego jak uniwersalnej recepty na redukcję kosztów.

— Profesjonalny operator może zapewnić firmie większą efektywność procesów logistycznych. Na decyzji o wyborze outsourcingu powinny zaważyć, oprócz czynników kosztowych, także inne ważne kryteria. Na przykład redukcja aktywów. Trzeba też pamiętać o minusach outsourcingu, np. o uzależnieniu od operatora czy o konieczności zwolnień — przypomina Jacek Olszewski.

Zmiany wymuszane przez sytuację gospodarczą zawsze są obarczone większym ryzykiem. Wzrasta ryzyko porażki.

Strzał w kolano

— Podczas podejmowania decyzji o zmianie procesów i outsourcingu części operacji realizowanych do tej pory przez firmę, należy zwrócić szczególną uwagę na wybór firmy zewnętrznej. Wybór najtańszej oferty, choć kuszący, może okazać się "strzałem w kolano". Należy pamiętać, że z problemami, z jakimi firma boryka się w czasach kryzysu, może się również borykać jej przyszły partner — ostrzega Grzegorz Lichocik, prezes spółki Dascher.

Co więcej, wiele firm logistycznych, aby poprawić choć na chwilę swą trudną sytuację, podejmuje realizację kontraktów za pieniądze, nie gwarantujące ani jakości, ani oczekiwanych rezultatów, licząc, że jakoś się ułoży. Aby uchronić się przed niewłaściwym wyborem, należy przede wszystkim dokładnie poznać sytuację finansową partnera.

— Koszt usługi nie powinien odbiegać od innych ofert składanych przez firmy biorące udział w przetargu. Większość dobrych operatorów z reguły ma zbliżone koszty działalności. Warto o tym pamiętać. Wielokrotnie widziałem firmy logistyczne poddające się szantażowi negocjacyjnemu, które po pół roku stawały się niewypłacalne, doprowadzając swojego klienta do znacznych strat — mówi Grzegorz Lichocik.

Coś optymistycznego

Spokojnie. Outsourcing logistyczny nadal się opłaca. Szczególnie w obecnym kryzysie ograniczającym płynność rynków finansowych, co hamuje inwestycje jako metodę osiągania przewagi konkurencyjnej. Dlatego redukcja aktywów i unikanie inwestycji stają się ważnym argumentami przemawiającymi za outsourcingiem.

— Przekazanie części zadań zewnętrznym oferentom uwalnia środki na rozwój podstawowych obszarów działalności firmy. Poza tym można zaoszczędzić. Ile? Z moich doświadczeń wynika, że nawet do 40 proc. kosztów logistycznych. — dodaje Grzegorz Lichocik.

Oszczędności wynikają z profesjonalizmu operatora logistycznego, wykorzystania przez niego zoptymalizowanych procedur oraz nowoczesnych narzędzi pozwalających na osiąganie znacznie wyższej wydajności pracy.

— Dołożyć do tego trzeba również efekt skali — świadczenie usług dla kilkunastu, a nierzadko kilkudziesięciu klientów, umożliwia znacznie lepsze wykorzystanie zasobów. Nie należy również zapominać o często niedocenianym fakcie, że korzystanie z usług operatora logistycznego pozwala na przekształcenie stałych kosztów — a takimi w większości są własne koszty logistyczne — na w pełni zmienne. Nie bez znaczenia — choć trudne do wycenienia — jest także to, że zlecając prowadzenie logistyki na zewnątrz, przedsiębiorca przenosi część ryzyka związanego z działalnością firmy na operatora logistycznego — dotyczy to zarówno zmieniającej się często skali działalności, jak i ryzyka związanego z przechowywanym i przewożonym towarem — opowiada Piotr Kohmann, dyrektor generalny FIEGE

Owszem, zmiana sposobu prowadzenia działalności logistycznej może wiązać się z dodatkowymi wydatkami, zwłaszcza w pierwszej fazie projektu. Niemniej powinny być one rozpatrywane raczej jako inwestycja pozwalająca na optymalizacje i oszczędności w kolejnych latach. Z tego względu outsourcing działań logistycznych nie powinien być traktowany jako doraźne lekarstwo na kryzysowe kłopoty.

Marcin Bołtryk

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu