Niemcy kupują Home.pl za 640 mln zł

Właściciel 1&1 płaci za Home.pl dwukrotnie drożej, niż pierwotnie szacowano. Samodzielnie nie dał rady zbudować zauważalnej skali biznesu nad Wisłą

Właściciele i menedżerowie Home.pl wciąż nie mogą się pochwalić letnią opalenizną. Wszystko dlatego, że przez ostatnie tygodnie intensywnie negocjowali sprzedaż lidera rynku hostingu. Było warto — właśnie finalizują umowę życia, przynoszącą im rekordowe zyski z inwestycji. United Internet, niemiecki gigant hostingu, działający m.in. pod marką 1&1, kupuje spółkę za nieco ponad 150 mln EUR (640 mln zł). Umowa była negocjowana wczoraj do godzin wieczornych — ustaliliśmy w kilku źródłach. Okazuje się, że giełdowy United Internet, właściciel 1&1, postanowił zapłacić potężną premię za koszulkę lidera hostingu w Polsce. Kwota transakcji ponaddwukrotnie przewyższa pierwotne wyceny rynkowe spółki. Gdy Fundusz Value4Capital wraz z menedżerami założycielami Home.pl wychodzili na rynek z ofertą, „PB” oszacował transakcję na maksimum 500 mln zł, a potencjalni nabywcy — jedynie na 300 mln zł.

DOBRA PASSA HANDLOWCA:
Wyświetl galerię [1/2]

DOBRA PASSA HANDLOWCA:

Ralph Dommermuth zaczynał biznes 20 lat temu jako sprzedawca komputerów. Teraz dzięki posiadaniu 40 proc. akcji w United Internet jest 435. na liście najbogatszych na świecie, według „Forbesa”. Jego majątek szacuje się na 4 mld USD. FOT. UNITED.INTERNET

Kup pan wiatrak

Obok usług hostingowych i rejestracji domen Home.pl oferuje usługi internetowe z obszaru IT i aplikacje w chmurze oraz oprogramowanie, m.in. Microsoftu. Płynie na fali wzrostu rynku internetowego, ma stabilne przepływy gotówkowe i bazę ponad 0,35 mln klientów oraz 1,5 mln użytkowników usług. O przygotowaniach do sprzedaży Home.pl pisaliśmy jako pierwsi ponad trzy miesiące temu. Transakcja wzbudziła duże zainteresowanie wśród potencjalnych chętnych. Bezkonkurencyjny okazał się zasobny w gotówkę właściciel marki 1&1. United Internet to firma o kapitalizacji 8,1 mld EUR (34 mld zł) — o ponad 10 proc. wyższej niż np. PKN Orlen. Dla giganta możliwość kupna Home.pl była unikalną okazją do wdrapania się na fotel lidera na polskim rynku hostingu, do czego niemiecka spółka od lat bez powodzenia aspirowała. O ile właściciel 1&1 ma bardzo silną pozycję w Niemczech, o tyle w Polsce walczył z wiatrakami. Po rynku krążą legendy o milionach wydanych na marketing w momencie wchodzenia do Polski, które przełożyły się na udziały rzędu zaledwie 3 proc. rynku (szacunki „PB”, spółka nie raportuje wyników do NASK). Podobnie jak Ebay nigdy nie zagroził Allegro, 1&1 nie był w stanie mierzyć się z rodzimymi graczami, obecnymi tu od kilkunastu lat, takimi jak Home.pl czy Nazwa. pl. Kupno Home.pl pozwala niemieckiemu biznesowi startować na nowo z zupełnie innego pułapu.

Bauer znów o włos

Kto obszedł się smakiem? Nie tylko fundusze private equity, ale też niemiecki koncern Bauer Media, dość szeroko pojmujący koncepcję dywersyfikacji biznesu i wyjścia poza segment prasowy. O wzmożonej działalności akwizycyjnej Bauera mówi się od lat. Jej efekty? Nie tak dawno Bauer Media był o krok od przejęcia większościowego pakietu w TVN, wcześniej kupił skandynawskie stacje SBS Discovery Radio. Czy ma jeszcze czego szukać w Polsce? — Wszystko jest kwestią ceny i perspektyw — powtarza zazwyczaj Piotr Nowak, szef Nowak Holding, pytany o możliwość sprzedaży Nazwa.pl.

Zjednoczona ofensywa

United Internet zapewne będzie dalej inwestował w polski rynek, bo nie szczędzi pieniędzy na akwizycje. W ubiegłym roku miał 551 mln EUR EBITDA (2,3 mld zł) przy 3,065 mld EUR przychodów (12,9 mld zł). Trzy czwarte biznesu to hosting i dostęp do internetu, jedna czwarta przychodów pochodzi z aplikacji (w dużej mierze to usługi w chmurze dla małych i średnich firm). United Internet sfinalizował ostatnio trzy duże transakcje. Najpierw zwiększył udziały w Versatelu, największym alternatywnym dostawcy internetu w Niemczech, mającym 39 tys. km sieci światłowodowej. Za 75 proc. akcji zapłacił jedyne 4 mld zł. Później zrobił kolejny krok, wykładając 435 mln EUR (1,8 mld zł) za niespełna 11-procentowy pakiet w Rocket Internet, niemieckiej platformie finansowania start-upów. W tym roku zwiększył również zaangażowanie w Drillisch.ag, mobilnym dostawcy internetu i wirtualnym operatorze komórkowym w Niemczech. Widać więc wyraźnie, że United Internet stawia na rozwój własnej infrastruktury, wchodząc równolegle w obszary dające możliwości szybkiego wzrostu i zajęcia pozycji na nowych rynkach. Od teraz ta strategia obowiązuje także na wschód od Berlina i nie tylko w czasie letniej kanikuły.

W grupie siła

80 proc. z 2,54 mln aktywnych domen w Polsce obsługuje 10 głównych rejestratorów. Jednak dwaj liderzy kontrolują ponad 50 proc. rynku, który ilościowo rośnie w tempie ok. 1,5 proc. rocznie. Od lat grupa Home.pl (w jej skład wchodzi także Premium.pl oraz AZ.pl) rywalizuje z krakowską firmą Nazwa.pl. Ta ostatnia, w pierwszym kwartale 2015 r., starała się dotrzymywać kroku i w statystykach wzrostu wyglądała lepiej. Osiągnęła 6 proc. wzrostu bazy obsługiwanych domen.pl. W początku 2015 r. — według danych NASK — 29 proc. nowo rejestrowanych domen trafiało do Nazwy, Home przyciągał niecałe 26 proc. nowych adresów. Jednak przy tych statystykach nie można zapominać o mniejszych podmiotach, takich jak AZ.pl oraz Premium.pl, kontrolowanych przez Home.pl, a mających łączny udział w rynku na poziomie ponad 10 proc. Łączny udział grupy Home.pl oscyluje zatem wokół 35 proc. W efekcie znacznie wyższe przychody w tym roku będzie miał Home.pl — na poziomie 110 mln zł. Nazwa celować będzie w około 60 mln zł, także dlatego, że sprzedaje mniej usług dodatkowych.

Relacje w rakiecie

8 tys. pracowników w 11 krajach, 39 tysięcy km długości sieci światłowodowej, 15 mln klientów i rozwój oparty na intensywnych inwestycjach. Finansowanych zresztą głównie przez bardzo rentowny biznes hostingowy — oto United Internet w kilku słowach. W pierwszym kwartale notowany na frankfurckiej giełdzie United Internet miał 658 mln EUR przychodów i wypracował 109,2 mln EBITDA, co oznacza zwyżki r/r na poziomie odpowiednio 38 i 97 proc. Jednak to nie tylko nudny biznes oparty na infrastrukturze.

— Zwiększamy intensywność naszych relacji z klientem — przekonuje Ralph Dommermuth, założyciel i szef United Internet. Jednym z objawów zacieśniania tych relacji jest inwestycja m.in. w Rocket Internet, fundusz wyspecjalizowany w projektach konsumenckich. Inwestycja United Internet w Polsce może oznaczać ściślejszą współpracę Home.pl z takimi projektami Rocket jak Delivery Hero czy Westwing.

 

37 proc. Taki jest łączny udział biznesów Home.pl i United Internet w polskim rynku hostingu.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska, Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu