Czytasz dzięki

Niemcy na trudniejszym etapie

opublikowano: 24-09-2020, 22:00

Po nadrobieniu strat z lockdownu niemiecka gospodarka musi naprawić strukturalne niedociągnięcia uwidocznione przez pandemię.

Nastroje gospodarcze w Niemczech poprawiają się mimo rosnącej niepewności związanej z rosnącą liczbą zachorowań na koronawirusa. To dobra wiadomość dla Polski, której przedsiębiorcy są głównymi podwykonawcami niemieckich firm. Indeks Ifo, obrazujący zmiany w koniunkturze biznesowej, we wrześniu odnotował wynik 93,4 pkt, co oznacza wzrost o 0,9 pkt względem sierpnia. Odczyt ten jest jednak minimalnie niższy od rynkowego konsensu na poziomie 93,8 pkt.

Firmy ze wszystkich branż oceniają obecną sytuację nie tylko lepiej niż trzy-cztery miesiące temu, ale nawet lepiej niż przed miesiącem. Istnieje jednak diametralna różnica między przemysłem a usługami. Rosnąca liczba przedsiębiorstw przemysłowych oczekuje dalszej poprawy sytuacji rynkowej w kolejnych miesiącach. Największymi optymistami są te z sektora elektrycznego i elektronicznego. Tymczasem sektor usług, widząc rosnącą liczbę zakażeń i spodziewając się obaw społeczeństwa przed spędzaniem czasu poza domem w nadchodzących jesiennych miesiącach, zaczyna znowu bardziej pesymistycznie postrzegać najbliższą przyszłość.

Claus Vistesen, główny ekonomista ekonomicznego think tanku Pantheon Macroeconomics, podkreśla, że sytuacja w Niemczech jest relatywnie znacznie lepsza niż w innych krajach europejskiej wspólnej waluty.

— Odczyt indeksu Ifo został wzmocniony przez wzrost zarównoobecnego wskaźnika oceny, jak i wskaźnika oczekiwań, chociaż należy zauważyć, że odbicie w tym ostatnim jest teraz opóźnione. Jest to mała czerwona flaga wskazująca, że powrót gospodarki do zdrowia został spowolniony, jeśli nie całkowicie zatrzymany w obliczu ponownych ograniczeń w celu zwalczaniu wirusa — podkreśla Claus Vistesen.

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Efekty bazy oznaczają, że roczna stopa wzrostu PKB nie przekroczy zera do pierwszego kwartału przyszłego roku, ale poprawa Ifo współgra z innymi dowodami wskazującymi na stosunkowo solidne ożywienie w Niemczech. Tymczasem Carsten Brzeski, ekonomista ING Banku, zwraca uwagę, że niemiecka gospodarka mierzy się już z kolejnym, trudniejszym etapem odbudowy gospodarki po kryzysie.

— Jest to etap, na którym mechaniczne odbicie spowodowaneodmrożeniem gospodarki wyhamowuje i na którym ujawnia się bardziej strukturalne oblicze kryzysu wywołanego przez CO- VID-19. Jest to etap, na którym firmy zaczynają zdawać sobie sprawę, że dystans społeczny i lokalne lockdowny pozostaną z nami na dłużej. Wystarczy pomyśleć o sektorach, które odczuwają długoterminowy wpływ koronawirusa (lotnictwo, podróże, kultura), ale także sektorach, dla których stał się on akceleratorem transformacji strukturalnej (motoryzacja, finanse) — wyjaśnia Carsten Brzeski.

Zaznacza, że inne sektory powróciły już do poziomów sprzed kryzysu.

— Dodajmy do tego ogromny bodziec fiskalny, który będzie nadal wspierał niemiecką gospodarkę również w 2021 r. , a narracja o ożywieniu w kształcie litery K szybko rozprzestrzeni się w Niemczech — uważa analityk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane