Nienależna nadpłata zaległością podatkową

21-07-2014, 00:00

Nadpłatę nienależnie wypłaconą podatnikowi po korekcie zeznania podatkowego trzeba będzie oddać urzędowi skarbowemu w ciągu 30 dni.

Okazuje się, że w niektórych przypadkach organom podatkowym trudno jest dochodzić zwrotu od podatników kwot, które wypłaciły im jako nadpłacony podatek uznany jednak później za należny skarbowi państwa. Na problem ten zwraca uwagę Ministerstwo Finansów (MF) w uzasadnieniu do projektu nowelizacji ordynacji podatkowej,skierowanego w ubiegłym tygodniu do konsultacji i uzgodnień międzyresortowych.

W ordynacji brakuje regulacji określających tryb odzyskiwania kwot podatków, których nadpłatę lub wysokość zwrotu (w przypadku VAT) określono w decyzjach organów podatkowych i na tej podstawie wypłacono podatnikom, po czym decyzje te zmieniono, uchylono bądź stwierdzono ich nieważność, albo wygasły. Takie nadpłaty mogą wynikać np. z kontroli, po której organ podatkowy wydaje decyzję określającą niższe zobowiązanie podatkowe przedsiębiorcy, co oznacza,że zapłacił wcześniej za duży podatek. Kolejne postępowanie może jednak wykazać co innego. Z braku w ordynacji przepisów określających zasady zwracania takich należności jedyną możliwością jest droga cywilnoprawna ich dochodzenia, a to — jak podkreśla MF — trwa długo i sporo kosztuje. Resort znalazł teraz na to sposób.

Proponuje, aby w takich przypadkach organ podatkowy wydał kolejną decyzję, nakładającą obowiązek zwrotu pieniędzy. Decyzje o zwrocie należności będą wydawane także wtedy, gdy podatnik złoży korektę zeznania (lub deklaracji), w której wykaże nadpłacony podatek. W takich przypadkach musi on też złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Organ podatkowy, uznając rozliczenie za prawidłowe, może zwrócić pieniądze zarówno bez wydawania decyzji w tej sprawie, jak i ją wydając.

Po zmianie ordynacji podatkowej w obu przypadkach fiskus będzie mógł odzyskać nienależnie wypłaconą nadpłatę. Po pierwsze, gdy zmieni decyzję sporządzoną na wniosek podatnika o stwierdzenie nadpłaty, co wynika ze wspomnianej nowej zasady odnoszącej się do zmian, uchylania, unieważniania czy wygasania decyzji w sprawach nadpłat i zwrotów. Ale też temu samemu trybowi odzyskiwania pieniędzy zostaną poddane wypłaty nadpłaconego podatku wykazywanego w skorygowanych zeznaniach i deklaracjach dokonane bez jakiegokolwiek postanowienia urzędu. Decyzje o obowiązku oddania nienależnych nadpłat i zwrotów podatku mają być wydawane podatnikom wtedy, gdy sami ich nie zwrócą w ciągu 30 dni, bo zgodnie z projektem, powinni to zrobić bez wezwania organu podatkowego.

Mogą mieć jednak z tym kłopot. W proponowanych przepisach nie wskazano, od którego dnia należy liczyć ten termin. Można się domyślać, że chodzi o datę doręczenia zmienionej decyzji, ale już nie wiadomo, jaką przyjąć w przypadku nadpłaty, którą wykazano w korekcie zeznania i wypłacono bez sporządzania jakiejkolwiek decyzji.

Według Macieja Szymika, dyrektora generalnego Grupy Leader, przepisy powinny być w tej sprawie precyzyjniejsze. Podatnik, który sam nie zwróci pieniędzy, będzie miał na to miesiąc od doręczenia decyzji o obowiązkowym zwrocie. Po jego upływie należność ta będzie traktowana jak zaległość podatkowa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Nienależna nadpłata zaległością podatkową