Niepewność prawa zniechęca do ulg

opublikowano: 27-03-2019, 22:00

Większość firm zna zachęty podatkowe do innowacyjnych działań. Największą wiedzę mają o odliczeniach B+R.

Spośród przedsiębiorstw prowadzących działalność badawczo-rozwojową (B+R) tylko 22 proc. dotychczas skorzystało z jakiegokolwiek wsparcia innowacyjnych projektów — wynika z badania KPMG w Polsce. Jednocześnie 46 proc. respondentów chce użyć takich instrumentów. Z raportu wynika, że rozpoznawalność dostępnych form wspierania działalności innowacyjnej w Polsce jest spora. 80 proc. badanych firm zadeklarowało, że zna ulgę B+R i Innovation Box.

Zdecydowanie większa jest jednak świadomość tej pierwszej, funkcjonującej od kilku lat (77 proc. odpowiedzi) niż nowego instrumentu, jakimjest drugie uprawnienie (37 proc.). Jednocześnie co piąta firma prowadząca działalność B+R w Polsce nie ma wiedzy na temat podatkowych narzędzi wspierania działalności innowacyjnej w naszym kraju. Wysoka deklarowana przez respondentów znajomość dostępnych form wsparcia działalności innowacyjnej nie przekłada się na równie wysokie korzystanie z nich przez spółki. Osiem na dziesięć badanych firm nigdy nie skorzystało z żadnej formy wsparcia — funkcjonującej dawniej lub dostępnej obecnie dla spółek prowadzących działalność innowacyjną. Okazuje się, że do skorzystania z ulgi B+R zniechęcają niepewność i zmienność prawa (50 proc.), brak przejrzystości przepisów (46 proc.), a także obawa o możliwość zakwestionowania wysokości zastosowanego odliczenia przez organy skarbowe (38 proc.).

— O ile argument o zmienności prawa wydaje się bezdyskusyjny, to w praktyce okazuje się, że firmy, które korzystają z ulgi B+R, nie zgłaszały trudności ze strony administracji skarbowej w procesie jej odliczenia — mówi Paweł Podsiedlik, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego w krakowskim biurze KPMG w Polsce.

Skala wykorzystania zachęt podatkowych do prowadzenia działalności innowacyjnej może się jednak zwiększyć. Prawie połowa ankietowanych zamierza w przyszłości skorzystać ze wsparcia prac B+R. Najczęściej plany te dotyczą ulgi B+R (43 proc.), a w co dziesiątej firmie — instrumentu Innovation Box (11 proc.). Zastosowanie obu mechanizmów jednocześnie zapowiada 20 proc. spółek. Ponad połowa respondentów deklaruje, że nie jest zainteresowana żadną formą wsparcia działalności innowacyjnej.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane