Niespodziewane medialne transakcje

Marcin Nowak
opublikowano: 22-01-2007, 00:00

Najważniejsza była sprzedaż udziałów w RMF FM przez Stanisława Tyczyńskiego grupie wydawniczej Bauer. Zaskakiwało, że twórca radia podjął taką decyzję, że inwestorem został Bauer z nieistotnym doświadczeniem na rynku radiowym, że nie towarzyszyły temu przecieki. Wejście Bauera oznacza zwiększenie udziału w rynku firm, które są w stanie zaproponować oferty multimedialne. Wpłynie to na sposób prowadzenia negocjacji i przygotowywania ofert na kampanie reklamowe w radiu. I stawia w gorszej sytuacji Radio Zet. Istotne były też zmiany w Polskim Radiu, zwłaszcza dotyczące Trójki.

W 2006 r. liczba słuchaczy radia w internecie wzrosła u nas z 1,2 do 1,9 mln osób, czyli o 54 proc. Według wstępnych szacunków rynek reklamy radiowej wzrósł o ponad 10 proc. i osiągnął wartość ponad 420 mln zł, głównie dzięki trzem sektorom: rozrywka/kultura/edukacja, sprzedaż oraz motoryzacja, transport.

Nieznacznie spadł średni czas słuchania radia — o 2,4 proc., przy jednoczesnym wzroście średniego zasięgu dziennego — o 1,4 proc. Udział czterech głównych stacji ogólnopolskich to stale około 60,8 proc. Najwięcej zyskały Radio Zet i publiczna Trójka, najbardziej stracił RMF FM.

Wzrost rynku reklamy radiowej w 2007 r. powinien być zbliżony do średniej dla całego rynku — około 10 proc. Będą nowe oferty reklamowe. Na początku roku pojawiła się zaskakująca oferta pakietu młodzieżowego dwóch konkurentów: RMF FM i Radia Zet. Należy oczekiwać następnych niespodzianek, zwłaszcza że w 2007 r. będą kolejne zmiany własnościowe (sprzedaż udziałów w Ad.point i Wawie).

Marcin Nowak

account director, Starlink

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Nowak

Polecane