Niewielu stać na duże mieszkanie

opublikowano: 01-03-2021, 16:19

Mimo że wynagrodzenia systematycznie rosną, Polacy nadal nie mogą sobie pozwolić na większy metraż mieszkania.

Największe zainteresowanie nabywców mieszkań na rynku pierwotnym ciągle budzą mieszkania dwupokojowe. Z raportu JLL „Preferencje nabywców mieszkań – 2020 r.” wynika, że 40 proc. klientów w Warszawie, Krakowie, Trójmieście i Wrocławiu poszukuje takich właśnie lokali. Jest to o tyle ciekawe, że 60 proc. poszukujących mieszkania za pośrednictwem serwisu Obido, partnera raportu, to pary i rodziny z dziećmi (na koniec IV kw. 2020 r. było to odpowiednio 31 i 30 proc. aktywnych kont). Użytkownicy Obido dzielą się na cztery kategorie: single, inwestorzy, pary i rodziny z dziećmi.

W 2020 r. podczas pandemii wzrost cen mieszkań nieco wyhamował. Budżety, jakie klienci mogą przeznaczyć na zakup nowego mieszkania, były w porównaniu z 2017 r. od kiedy prowadzone są analizy, o 15 proc. większe w Trójmieście, o 11 proc. w Warszawie, o 10 proc. w Krakowie i o 5 proc. we Wrocławiu. Mimo to nie kupują większych mieszkań — rodziny zainteresowane mieszkaniami czteropokojowymi mogą sobie pozwolić na metraże w okolicach 60 m kw.

— W tej sytuacji nie dziwi niewielkie zainteresowanie największymi mieszkaniami. Trudno jednak wyobrazić sobie wygodne czteropokojowe mieszkanie o powierzchni 61 czy 63 metrów – komentuje Aleksandra Gałabuda, analityk w zespole badań rynku mieszkaniowego JLL.

Na jaki metraż wystarczy

Na jaki metraż wystarczy

MiastoPrzeciętny budżet rodziny na zakup mieszkania w tys. złCena 1 m kw. na koniec IV kwartału 2020 r. w tys. złMożliwy metraż w m kw.
Warszawa754,51169
Kraków621,51062
Wrocław554,48,863
Trójmiasto603,49,961

Źródło: raport JLL „Preferencje nabywców mieszkań – 2020 r.”

Według analityków JLL udział chętnych na duże mieszkania powoli, ale jednak rośnie. Obecnie najwięcej jest ich w Warszawie, gdzie — podobnie zresztą jak w Krakowie — zainteresowanie lokalami składającymi się z czterech lub więcej pokoi podwoiło się w ciągu ostatnich czterech lat. Udział osób zainteresowanych ich zakupem na koniec 2020 r. wzrósł w porównaniu z I kw. 2017 r. z 9 do 18 proc. w Warszawie i z 7 do 16 proc. w Krakowie.

Porównując dane na koniec 2020 r. w końcem 2019 r. zainteresowanie mieszkaniami czteropokojowymi i mającymi więcej pokoi we wszystkich czterech miastach wzrosło z 14 do 16 proc.

Zdaniem ekspertów JLL na rynku pierwotnym coraz większą rolę odgrywają nabywcy, którzy zdecydowali się lub rozważają zakup mieszkania w celu poprawy warunków. W połączeniu ze spadkiem udziału w popycie zakupów na wynajem powinno to zaowocować dalszym zwiększaniem udziału w sprzedaży największych lokali.

— Zmiana modelu pracy i nauki oraz widmo nawrotu okresów, w których będziemy spędzali w domach całe tygodnie, zmieniły sposób, w jaki wiele osób patrzy na własne mieszkania i ich najważniejsze cechy. Potrzeba posiadania dodatkowej autonomicznej przestrzeni do pracy jest tak dużą, że nabywcy są w stanie na jej rzecz zwiększyć budżet czy zrezygnować z centralnych lokalizacji — komentuje Aleksandra Gałabuda.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane