Niezły widok przez okna

opublikowano: 03-01-2021, 20:00

Tuzy stolarki otworowej twierdzą, że w tak niepewnych czasach trudno przewidzieć, co będzie się działo w 2021 r., o siebie się jednak nie martwią.

Producentom okien i drzwi nie brakuje optymizmu, mimo że nie wiedzą jaka będzie najbliższa przyszłość sektora.

- Działamy w bardzo niepewnych czasach, więc w tym momencie przewidywanie czegokolwiek w długim okresie jest jak wróżenie z fusów. Tym bardziej, jeśli mówimy o całej branży – uważa Leszek Gierszewski, właściciel i prezes Druteksu.

Zapewnia, że o swoją firmę jest raczej spokojny, ponieważ od lat buduje jej solidne fundamenty. Drutex to jeden z największych w kraju producentów okien i drzwi. W 2019 r. jego przychody sięgnęły 978 mln zł, a w 2020 r. – zgodnie z zapowiedziami Leszka Gierszewskiego – mają przekroczyć psychologiczną granicę 1 mld zł.

- Wprawdzie w 2020 r. sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań wywołanych pandemią. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że to wcale nie jest gwarancją sukcesów w kolejnym roku – mówi szef firmy z Bytowa na Pomorzu.

Dlatego - choć wierzy, że będzie dobrze - przygotowuje jednocześnie Drutex na trudne czasy.

Spokojny sen eksporterów

Również w opinii Mikołaja Placka, prezesa konkurencyjnej Grupy Oknoplast trudno dziś przewidywać, jak będzie dokładnie wyglądał 2021 r. i to nie tylko w branży stolarki otworowej, ale w całej gospodarce.

Na ścieżce w górę
Na ścieżce w górę
Pod koniec minionego roku kierowany przez Mikołaja Placka Oknoplast przejął kontrolę nad hiszpańską firmą Ampuero. Akwizycja może wywindować wyniki małopolskiej grupy w 2021 r.
Marcin Zieba

- Z całą pewnością będziemy mieli do czynienia z trzecią falą pandemii. Jednak, chociaż społeczeństwo nauczyło się już funkcjonować z wirusem, nikt nie jest w stanie dokładnie przewidzieć skutków tej fali – uważa szef małopolskiego przedsiębiorstwa.

Dodaje, że zaufanie Polaków do szczepionek jest niskie, a sam proces szczepień długotrwały dlatego trzeba się przygotować się różne scenariusze.

- W 2020 r. branża stolarki otworowej pomimo pandemii była w dobrej sytuacji w przeciwieństwie do turystyki czy gastronomii. Przyszły rok również nie przyniesie drastycznych zmian w naszej branży z wyjątkiem firm, które skupiają się wyłącznie na sprzedaży krajowej – uważa Mikołaj Placek.

Chodzi o to, że z początkiem roku wchodzą w życie nowe warunki techniczne, do których producenci będą się musieli dostosować. Także on jest spokojny o własne przedsiębiorstwo. Zapowiada, że Oknoplast będzie się dalej rozwijać na wszystkich tych rynkach, na których działał dotychczas, a także w Hiszpanii, gdzie w końcówce 2020 r. przejął kontrolę nad największym producentem okien i drzwi z PVC.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

- Również w 2021 r. planujemy zwiększenie przychodów zarówno w kraju, jak i za granicą – deklaruje prezes Oknoplastu.

Przypomnijmy, że sprzedaż podkrakowskiej firmy w 2019 r. wyniosła 770 mln zł, a Mikołaj Placek mówił dwa i pół roku temu, że 1 mld zł chciałby osiągnąć w 2021 r.

Dokuczliwe absencje

- Mamy to szczęście, że popyt na nasze rozwiązania jest w mijającym roku większy niż w latach poprzednich i 2020 r. zamkniemy go na plusie – cieszy się również Jacek Siwiński, prezes Velux Polska.

Dodaje, że choć koncern miał wiosną dwutygodniowy tzw. przestój ekonomiczny, wynikający z decyzji niektórych krajów o pełnym lockdownie, to już w sierpniu odrobił straty. I teraz mimo różnych zawirowań Velux jest na dobrej drodze, aby zamknąć rok z takim wynikiem, jaki planował jeszcze przed pandemią.

- Skala zamówień zarówno z polskiego, jak i z zagranicznych rynków, jest dziś więcej niż zadowalająca – twierdzi Jacek Siwiński.

Chociaż absencja pracowników – związana z koronawirusem, kwarantanną, izolacją zapobiegawczą, czy innymi przyczynami - wzrosła ostatnio do około 10 proc. firma sobie radzi z tym problemem.

- Przyszłość branży nie jest zagrożona, a przeciwnie widzę dookoła sporo impulsów wzrostowych – uważa prezes polskiego Veluksa.

Dodaje, że energooszczędna stolarka odgrywa coraz ważniejszą role w projektowaniu energooszczędnych i zdrowych budynków. To sprzyja rozwijaniu przez producentów innowacyjnych rozwiązań.

- Teraz w dobie pandemii komfort mieszkania zyskał na znaczeniu, domy stają się azylami do pracy, nauki i odpoczynku. To nowe potrzeby klientów stały się inspiracją do stworzenia tych produktów i spodziewamy się sporego popytu. Stymulatorem dla branży będzie również, rozkręcająca się dzięki rosnącej świadomości oraz różnym programom finansowania, fala renowacji, które będą zasilane sporymi sumami z budżetów europejskich – wylicza Jacek Siwiński.

Przyznaje, że obecny kryzys może w średnim terminie wpłynąć ujemnie na popyt na rynku materiałów budowlanych i można się spodziewać ochłodzenia koniunktury (szczególnie, że po wielu dobrych latach baza jest wysoka). To jednak w budownictwie zjawisko wynikające ze zwykłych cykli koniunkturalnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane