Nike sprzedaje buty w abonamencie

Amerykański producent doszedł do wniosku, że skoro mamy w abonamencie telefony, samochody, a nawet filmy, seriale i muzykę, to dlaczego nie dołączyć do tego zestawu butów.

Nike pozazdrościło innym możliwości oferowania swoich produktów i usług w subskrypcji i wprowadza w USA podobne rozwiązanie. Czy to możliwe? Nim zaczniecie stukać się wymownie w głowę, poznajmy kilka szczegółów.   

Zobacz więcej

Pudełko z butami w ramach programu Nike Adventure Club

ARC

Nike nie wpadło na ten pomysł wczoraj, ale testowało rozwiązanie przez dwa lata jako ukryty projekt o nazwie Easy Kicks. Na pilotażowym etapie, głównie dzięki kampanii  na Facebooku, usługa przyciągnęła 10 tys. członków. Teraz program uruchomiono pod oficjalną nazwą Nike Adventure Club. Buty w abonamencie dostępne są w przedziale rozmiarów dla dzieci w wieku 2-10 lat. Grupa docelowa nie jest przypadkowa.  

Nike przekonuje, że kupowanie butów maluchom to dla rodziców droga przez mękę, bo stopy dzieci stale rosną, a wiele z nich nie jest w stanie wyrazić tego, czego chcą, więc wybór jest utrudniony i często nietrafiony. Kto ma dzieci, ten wie, że wizyty w sklepach obuwniczych do łatwych rzeczywiście nie należą. Koncern nie wspomina w komunikacie o trzecim czynniku, czyli o tym, że model subskrypcji daje również możliwość budowania świadomości marki wśród pokoleń przyszłych klientów. Tym bardziej, że usługa obejmuje nie tylko same buty, ale także tzw. przewodniki przygodowe wypełnione propozycjami gier i zajęć na świeżym powietrzu.  

- Coraz więcej marek, takich jak Urban Outfitters i American Eagle, testuje modele subskrypcyjne, traktując to jako nowe źródło powtarzających się przychodów i sposób na pozyskanie większej liczby lojalnych klientów - zauważa Lauren Thomas z telewizji CNBC.  

Nike to wiodący producent obuwia i odzieży sportowej, więc rynek bacznie obserwuje jego ruchy i eksperymenty. TechCrunch przypomina jednak, że potencjał w takich rozwiązaniach widzą również inne firmy. Sieć Foot Locker przejęła w tym roku pakiet udziałów w spółce Rockets of Awesome rozwijającej subskrypcję odzieży dziecięcej, a Walmart zainwestował w start-up Kidbox.  

W przypadku oferty Nike’a rodzice mają do wyboru trzy plany. W podstawowym firma dostarczy dziecku cztery pary butów rocznie, nowe co 90 dni. W tym przypadku subskrypcja kosztuje 20 USD miesięcznie. Za 30 USD gwarantuje wysyłkę co 60 dni, a więc w sumie sześć par. Najdroższy abonament kosztuje 50 USD miesięcznie i klient otrzymuje parę butów co miesiąc.  

Nike zapewnia darmową wysyłkę, zwrot i wymianę butów, a wyboru można dokonywać spośród 100 różnych wzorów. Rodzice mogą „przeskakiwać” pomiędzy planami subskrypcji i w dowolnym momencie zrezygnować. Mowa więc o czymś przypominającym „obuwniczy Netflix”.  

Pediatrzy komentujący pomysł zastanawiają się, czy dzieciom rzeczywiście potrzebne są tak częste zmiany obuwia. Niektórzy analizują też wpływ pomysłu na środowisko. Firma pozostawia klientom decyzję co chcą zrobić ze znoszonymi butami. Można je zatrzymać, albo odesłać bez kosztów do producenta. Ten zdecyduje czy nadają się jeszcze do noszenia i można je komuś przekazać w ramach wsparcia, czy konieczne jest wdrożenie procedury recyklingu. 

- Konsumenci nie mają w tej chwili wielu wspaniałych alternatyw, jeśli chodzi o recykling butów, a ponieważ dzieci zużywają je tak szybko, oznacza to, że wiele butów trafia na wysypiska śmieci. Subskrypcja z pewnością ułatwi recykling, co może zwiększyć prawdopodobieństwo, że rodzice faktycznie będą to robić, ale z drugiej strony model subskrypcji może również zachęcić rodziców do kupowania większej liczby trampek niż jest to konieczne - zastanawia się Elizabeth Segran z magazynu „Fast Company”.

1646e18c-8c31-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy