Northvolt Dwa działa w dwóch fabrykach

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2023-06-25 20:00

Szwedzki producent magazynów energii instaluje zautomatyzowane linie w nowej fabryce w Gdańsku, ale w wynajmowanej hali też wciąż pracuje.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • na jakim etapie jest przenoszenie działalności firmy Northvolt w Gdańsku
  • czy jest szansa na kolejne inwestycje
  • co jeszcze może produkować gdańska fabryka
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Northvolt, szwedzki producent baterii do pojazdów elektrycznych oraz systemów bateryjnych, powoli mebluje fabrykę Northvolt Dwa w Gdańsku. Jej koszt wyniesie 200 mln USD, a zatrudnienie znajdzie docelowo 500 osób. Obecnie firma ma ok. 330 pracowników, bo od 2018 r. działa w Gdańsku w wynajmowanej hali. Produkuje magazyny energii i systemy bateryjne wykorzystywane w przemyśle oraz maszynach budowlanych.

– Instalujemy nowe linie, w pełni zautomatyzowane. Koncentrujemy się na ich uruchomieniu. W fazie drugiej, która nastąpi w drugim półroczu, będziemy przenosić urządzenia z obecnej fabryki. Szukamy techników, inżynierów, operatorów, a także specjalistów ds. logistyki czy zakupów – mówi Peter Carlsson, prezes Northvolta.

Pracy w Gdańsku nie zabraknie. W Skellefteå na północy Szwecji w budowie jest Northvolt Ett (czyli Northvolt Jeden), pierwsza fabryka baterii do elektrycznych pojazdów, która już produkuje na mniejszą skalę. Zatrudnia 1,1 tys. osób i wytwarza baterie o mocach 16 GWh rocznie, ale osiągnie docelowo 60 GWh, a zatrudnienie dojdzie do 4 tys. Gdańska fabryka jest jednym z kilku zakładów, do których przywożone są ogniwa bateryjne ze Skellefteå montowane następnie w magazynach energii lub większych zestawach bateryjnych.

– Wielce prawdopodobne, że będziemy dalej rosnąć w Gdańsku. Powodów jest kilka. Mamy znakomite doświadczenia z produkcji w Polsce, pracownicy są zdolni, chcemy w nich inwestować, a zespół jest zgrany, co też jest ważnym czynnikiem. Nie zamierzamy tu tylko produkować, lecz również prowadzić prace rozwojowe. Rynek magazynów energii będzie rósł. Są więc możliwości, na działce w Gdańsku jest jeszcze miejsce, choć nie zapadły jeszcze żadne decyzje – mówi Peter Carlsson.

Niewykluczone, że Northvolt będzie produkować w przyszłości także magazyny energii wykorzystywane w domach. Kilka dni temu grupa Vargas, do której należy Northvolt, ogłosiła utworzenie nowej spółki: Aira. Będzie ona produkować pompy ciepła we Wrocławiu w fabryce Volvo Buses, który wygasza działalność. Zainwestuje kilkaset milionów euro. Aira zamierza oferować pompy ciepła w modelu miesięcznych opłat, zapowiada też szersze zaistnienie w gospodarstwach domowych, m.in. z magazynami energii.

Człowiek renesansu
Człowiek renesansu
Zanim Peter Carlsson założył Northvolt, którego jest prezesem, pracował w Tesli jako szef łańcucha dostaw. Potem założył kilka spółek i wszedł do kilku zarządów. Cały czas w nich działa.

– Każdy kraj, który przechodzi zieloną transformację i inwestuje w odnawialną energię zastępującą węgiel i gaz, będzie musiał zmniejszyć uzależnienie domów od sieci. Do tego potrzebne są magazyny energii. Pozostawiam jednak otwarte pytanie, czy będziemy je tu produkować. Na razie koncentrujemy się na dużych magazynach. Rynek jest duży, a w Ameryce Północnej rośnie mocniej niż w Europie, więc duża część będzie eksportowana za ocean. Choć magazyny energii nie rosną tak szybko jak rynek baterii do samochodów elektrycznych, to wzrost jest nadal znaczący – mówi szef Northvolta.

Budowa fabryki Northvolt Dwa rozpoczęła się w 2021 r. Składają się na nią hala produkcyjna i biuro oraz dwa bezobsługowe magazyny, a łączna powierzchnia obiektów to 25 tys. m kw. Tak jak wszystkie fabryki szwedzkiej grupy zakład jest zasilany energią elektryczną pochodzącą wyłącznie z OZE. Klientami polskiego oddziału Northvolta w Polsce są m.in. Fluence (spółka należąca do Siemensa), Epiroc, producent maszyn górniczych, oraz Pon Equipment, producent sprzętu budowlanego.

Northvolt powstał w 2016 r., dziś zatrudnia 4,5 tys. osób i ma zamówienia warte 55 mld USD, m.in. od BMW, Fluence’a, Scanii, Volkswagena, Volvo Cars i Polestaru. Inwestorami spółki są m.in. VW, Goldman Sachs i BMW.