Nowe obowiązki dla delegujących firm

KAROLINA SCHIFFTER adwokat, Raczkowski Paruch
opublikowano: 15-06-2016, 22:00

20 maja Sejm uchwalił ustawę o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług

KOMENTARZ

20 maja Sejm uchwalił ustawę o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług, która będzie obowiązywała od 18 czerwca 2016 r. Ustawa nakłada przede wszystkim na pracodawców zagranicznych delegujących pracowników do Polski kilka nowych obowiązków. Może mieć jednak także istotne konsekwencje dla polskich przedsiębiorców.

Nowa ustawa zobowiązuje pracodawców zagranicznych delegujących pracowników do Polski, m.in. do informowania o delegowaniu Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) oraz przechowywania niektórych dokumentów w Polsce. Tytuł ustawy jest trochę mylący. Obejmuje ona bowiem nie tylko firmy delegujące pracowników w ramach świadczenia usług, czyli takich zagranicznych pracodawców, którzy wysyłają swoich pracowników do Polski w wyniku zawarcia umowy z polskim przedsiębiorcą. Obowiązki z ustawy muszą wykonać także pracodawcy, którzy mają w Polsce swoje podmioty zależne i oddelegowują tam pracowników, jak również agencje pracy tymczasowej kierujące pracowników do pracy w Polsce.

Od 18 czerwca zagraniczni pracodawcy delegujący swoich pracowników do Polski będą musieli wyznaczyć w Polsce osobę do kontaktów z PIP i poinformować inspekcję o wyznaczeniu takiej osoby. Będą też zobowiązani do przekazania podstawowych informacji dotyczących samego delegowania, m.in. przewidywanego okresu delegowania, miejsca wykonywania pracy czy danych osobowych delegowanych pracowników. Takiego zgłoszenia należy dokonać najpóźniej w dniu rozpoczęcia delegowania. Jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy delegowania pracowników już trwa, to firmy zagraniczne będą miały 3 miesiące na dopełnienie obowiązku informacyjnego wobec PIP.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ponadto, zagraniczny pracodawca będzie musiał przechowywać niektóre dokumenty dotyczące pracownika w Polsce, m.in. kopię umowy o pracę, dokumentację dotyczącą czasu pracy i wynagrodzenia. Dokumentację będzie można przechowywać także elektronicznie. Jeżeli PIP zwróci się do zagranicznego pracodawcy o jej udostępnienie, przedsiębiorca będzie musiał dostarczyć dokumentację w terminie 5 dni wraz z tłumaczeniem na język polski.

Nowa ustawa o delegowaniu pracowników będzie też miała istotne znaczenie dla polskich firm. Jeżeli w innym kraju zostanie na polskiego przedsiębiorcy nałożona kara administracyjna czy grzywna, to zagraniczny odpowiednik PIP będzie mógł zwrócić się do PIP o wyegzekwowanie tej kary w Polsce.

Inną ważną konsekwencją dla polskich firm jest wprowadzenie solidarnej odpowiedzialność za niezapłacone wynagrodzenia pracownikom delegowanym, ale tylko w branży budowlanej. Oznacza to, że jeżeli zagraniczny kontrahent, któremu polski przedsiębiorca zlecił prace budowlane, nie zapłaci swoim pracownikom wynagrodzenia za pracę wykonane w Polsce, to taki pracownik będzie mógł pozwać także polską firmę i domagać się wypłaty wynagrodzenia. Polski przedsiębiorca będzie jednak mógł zwolnić się od tej odpowiedzialności, jeżeli przekaże swojemu zagranicznemu kontrahentowi pisemną informację o minimalnych warunkach zatrudnienia w Polsce oraz odbierze od niego potwierdzenie powiadomienia PIP o delegowaniu. Warto te kwestie uregulować już w umowie o wykonanie prac budowlanych. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAROLINA SCHIFFTER adwokat, Raczkowski Paruch

Polecane