Czytasz dzięki

Nowe zagrożenia dla wizerunku

opublikowano: 13-01-2020, 22:00

Połowa przedsiębiorców przewiduje, że w tym roku zmierzy się z sytuacją, podczas której może ucierpieć ich biznesowa reputacja

Negatywne zdarzenia, które mogą zagrozić wizerunkowi przedsiębiorcy, mają miejsce praktycznie we wszystkich firmach, niezależnie od branży, w której działają. W tym roku takie sytuacje też na pewno będą miały miejsce. Jakich obszarów będą dotyczyć? Sprawdziła to agencja AlertMedia Communications, która przeprowadziła badanie wśród ponad stu rzeczników, dyrektorów i menedżerów PR z różnych organizacji. Specjaliści od komunikacji kryzysowej oceniali możliwość wystąpienia negatywnych zdarzeń dla wizerunku w skali od 1 do 100 proc. Pesymistów jest 52 proc. — taki odsetek badanych spodziewa się kryzysu w swojej firmie. Pozostali wierzą, że problemy wizerunkowe nie wystąpią.

— Tradycyjne zagrożenia wizerunkowe mają coraz mniejsze znaczenie. Rośnie
natomiast rola tych nie do końca znanych i jeszcze nie zdiagnozowanych — mówi
Krzysztof Tomczyński, partner w AlertMedia Communications.Tomczyński, partner w
AlertMedia Communications.
Zobacz więcej

IDZIE NOWE:

— Tradycyjne zagrożenia wizerunkowe mają coraz mniejsze znaczenie. Rośnie natomiast rola tych nie do końca znanych i jeszcze nie zdiagnozowanych — mówi Krzysztof Tomczyński, partner w AlertMedia Communications.Tomczyński, partner w AlertMedia Communications. Fot. WM

Największe obawy przed kryzysem mają przedstawiciele instytucji publicznych, którzy prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych zdarzeń w swoich organizacjach oceniają aż na 61 proc. Bardziej optymistycznie na rozpoczynający się rok patrzą przedstawiciele biznesu — w tym gronie prawdopodobieństwo wystąpienia kryzysu oceniane jest na 46 proc.

Ważna ekologia

Jeśli chodzi o źródła kryzysów wizerunkowych w 2020 r., badani najbardziej obawiają się, że ich organizacja zostanie oskarżona o zanieczyszczenie środowiska (61 proc.).

— Pokazuje to, że temat ekologii, coraz powszechniej obecny w debacie publicznej, przekłada się na podwyższenie oczekiwań w tym obszarze wobec firm i instytucji. Specjaliści od wizerunku zdają sobie sprawę, że brak odpowiedzi na to społeczne zapotrzebowanie tworzy dzisiaj bardzo wysokie ryzyko reputacyjne — mówi Krzysztof Tomczyński, partner w AlertMedia Communications.

Jako drugi z obszarów potencjalnych kryzysów wizerunkowych wymienionoróżnego rodzaju zagrożenia związane z rozwojem internetu i mediów społecznościowych, takie jak fake news, czyli fałszywe informacje, i deep fake, czyli nieprawdziwe treści generowane za pomocą sztucznej inteligencji, które mogą prezentować dowolną osobę mówiącą dowolne informacje (48 proc. wskazań). Dużym zagrożeniem, zdaniem badanych, są także cyberataki i wycieki danych (43 proc.), hejtostrofy, czyli katastrofy wizerunkowe wynikające z nabrzmiałej fali hejtu szybko wylewającej się do mediów tradycyjnych oraz negatywne komentarze w sieciach społecznościowych (28 proc.).

cc937a7e-4287-11ea-b77f-2e728ce88125
Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Cyberprzestrzeń coraz częściej jest obszarem, w którym wybuchają i rozgrywają się kryzysy. W 2019 r. odnotowaliśmy w AlertMedia znaczący wzrost projektów, w których klienci zwracali się do nas o pomoc w kwestiach cyberbezpieczeństwa wizerunkowego. Trend ten zapewne będzie rósł również w bieżącym roku — nie dziwi zatem, że na zagrożenia w tym obszarze zwracają również uwagę nasi ankietowani — oceniła Beata Łaszyn, wiceprezes AlertMedia Communications.

Tradycyjne zagrożenia

To, co w zestawieniu największych zagrożeń reputacyjnych zaskakuje, to relatywnie niska pozycja tradycyjnych przyczyn występowania kryzysów. Chodzi o zdarzenia, od których większość firm zaczynała dotychczas tworzenie instrukcji zarządzania komunikacją w sytuacjach kryzysowych. Na końcu listy potencjalnych zagrożeń, których obawiają się badani w tym roku, znalazły się takie zdarzenia, jak niewłaściwa obsługa klienta (7 proc. wskazań), problemy z produktami i jakością (6 proc.) czy też wypadki i katastrofy (6 proc.).

— Nasza praktyka pokazuje, że wciąż wiele kryzysów dotyczy produktów, ale liczba nowych zagrożeń rośnie szczególnie w cyberprzestrzeni i sferze wrażliwości społecznej. Ankietowani specjaliści PR dobrze to czują. Oznacza to, że wchodzimy merytorycznie w nową erę zarządzania komunikacją kryzysową. Charakteryzować się ona będzie całą gamą wciąż nie do końca znanych i zdiagnozowanych zagrożeń, którymi trzeba zarządzać według nowych metodologii. Właśnie dlatego tak ważna jest edukacja w tym zakresie oraz odpowiednie przygotowanie firm i organizacji, które powinny zainteresować się szkoleniami, symulacjami i właściwymi procedurami dostosowanymi do nowych wyzwań — podsumowuje Adam Łaszyn, prezes AlertMedia Communications.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane