Nowe życie starych murów

opublikowano: 11-03-2014, 00:00

Nie jest łatwo przekształcić mieszkanie w kamienicy w biuro, jednak trudne nie znaczy niemożliwe.

Dzięki nadawaniu budynkom mieszkalnym nowych funkcji inwestorzy zyskują prestiżowe obiekty, a zrewitalizowane nieruchomości odzyskują dawną świetność i ożywiają otoczenie. Przykładem są choćby warszawskie: Le Palais, Dom Dochodowy o Trzech Frontach, Pasaż Lipińskiego czy Plac Małachowskiego.

— Przekształcenia obserwowaliśmy w ostatnich latach także przy ulicy Mokotowskiej w stolicy, gdzie mieszkania na parterze z oknami na ulicę zostały zaadaptowane na lokale komercyjne z pełną witryną i wejściem od ulicy — mówi Rafał Gójski, dyrektor z Lion’s Banku.

Pod górkę

Zgodnie z przepisami właściciel nieruchomości ma prawo do ubiegania się o zmianę jej przeznaczenia. Nowa funkcja musi być jednak zgodna z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP).

— W przypadku jego braku inwestor powinien wszcząć postępowanie administracyjne o ustalenie warunków zabudowy. Jeśli zaś zapisy MPZP nie są zgodne z zamierzeniami inwestycyjnymi, ma prawo wystąpić do rady gminy o punktową zmianę planu miejscowego, gdy ma stosowne argumenty — tłumaczy dr Rafał Barycz, architekt i dyrektor biura architektonicznego Barycz i Saramowicz.

Kolejnym krokiem inwestora powinna być analiza konstrukcji obiektu pod kątem nowego sposobu jego użytkowania. Poza tym sposób prowadzenia prac jest inny niż na standardowej budowie. Przykładowo, roboty tymczasowe i zabezpieczające muszą zostać przeprowadzone tak, aby nie zniszczyć zabytkowych elementów.

Zadaniem inwestora jest również utrzymywanie dobrych relacji z konserwatorami zabytków. Eksperci przekonują jednak, że są oni coraz bardziej otwarci na działania rewitalizacyjne, oczywiście pod warunkiem, że nadawanie obiektom nowych funkcji odbywa się z poszanowaniem ich historycznej wartości.

Wyższy komfort

Zmiana funkcji budynku to bardzo złożone przedsięwzięcie także pod względem technologicznym. Przykładowo, adaptacja kamienic na funkcje biurowe oznacza, że należy w pełni dostosować instalacje wentylacji i klimatyzacji tak, aby zapewniły komfort najemcom.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Zmiana sposobu użytkowania z lokali mieszkalnych na biurowe pociąga za sobą wiele konsekwencji, zmienia się liczbaosób przebywających w pomieszczeniach, a co za tym idzie znacznie rośnie zapotrzebowanie na powietrze dostarczane do pomieszczeń — wyjaśnia Paweł Deska, zastępca dyrektora ds. technicznych w firmie Klima- Therm. Choć wyposażenie starej kamienicy w klimatyzator jest możliwe, zwykle nie jest proste.

— Konserwator zabytków zwraca szczególną uwagę na elementy podlegające ochronie, takie jak: otoczenie obiektu, pokrycie dachu, elewacja zewnętrzna oraz stolarka okienna, a często także dekoracyjne elementy wnętrz, na które może wpływać projektowana instalacja. Gdy na zagadnienia związane z ochroną zabytków nałożymy także zwiększone zapotrzebowanie energetyczne instalacji, spore gabaryty nowych instalacji, często wątłą konstrukcję budynku, mało odporną na otworowania zdamy sobie sprawę, że wyposażenie naszej wymarzonej kamienicy w klimatyzację i wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła w może stanowić nie lada wyzwanie architektoniczno-inżynieryjne — dodaje Paweł Deska.

Podjąć ryzyko

A instalacje klimatyzacyjne to tylko jeden z elementów wyposażenia. Dochodzą do niego także instalacje elektryczne i sanitarne, a często także windy. Według ekspertów, nadmiar pracy i wysoka cena nie powinny zniechęcać do rewitalizacji. Inwestorzy mogą bowiem wynająć swoją nieruchomość po stawce wyższej o około 1 EUR za 1 mkw. miesięcznie niż w nowych biurowcach. — Prestiż i poczucie ekskluzywności wiążące się z posiadaniem siedziby w zabytkowym, stylowym, a zarazem niepowtarzalnym obiekcie cenią sobie konsulaty, kancelarie prawne, agencje reklamowe czy firmy szkoleniowe — przekonuje Mariusz Aleksandrowicz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane