Centrale telefoniczne coraz częściej integrują różne usługi telekomunikacyjne, nie tylko związane z przekazem głosowym w telefonii stacjonarnej, ale również GSM czy oparte na IP.
— Główną zmianą, jaka zaszła w centralach telefonicznych, jest ich całkowita cyfryzacja. Proces ten został zapoczątkowany w latach 80. i obecnie każdy liczący się producent posiada takie urządzenia. Platforma cyfrowa umożliwia prostą konwergencję ze światem IT. Takie rozwiązania, jak Voice over IP, CallCentre/Contact Centre, CTI, Unified Messaging, są pomostem integrującym tradycyjne technologie głosowe z sieciami informatycznymi. Przyszłość przyniesie z pewnością większe znaczenie technologii bezprzewodowych, jak system DECT-GAP, bezprzewodowe sieci do jednoczesnej transmisji danych i głosu, a także współpraca central telefonicznych z sieciami GSM. Technologie te będą umożliwiać budowanie systemów typu Virtual Office — mówi Zbigniew Piwko, dyrektor handlowy Unicom, przedstawiciela Ericsson Enterprise.
Mimo owej cyfryzacji central, producenci krajowi i zagraniczni nadal sprzedają w Polsce urządzenia analogowe. Są to na ogół najprostsze i zarazem najtańsze produkty. Wielu klientów nabywając takie urządzenie nie zdaje sobie sprawy, że inwestuje w pewnym sensie w rozwiązania zamknięte i technologicznie zacofane. Można mieć więc nową centralę renomowanej firmy, której funkcjonalność nadal będzie ograniczała się do prostego zarządzania liniami telefonicznymi.
Producenci i integratorzy
Na polskim rynku funkcjonuje grupa co najmniej kilkunastu firm, producentów urządzeń i oprogramowania oraz integratorów, którzy wyznaczają kierunek rozwiązań dla małych firm. Są w tej grupie międzynarodowe koncerny, jak Alcatel, Siemens, Ericsson czy Panasonic, oraz krajowi liderzy, do których należą Slican, Platan i DGT. Ciekawą rolę odgrywają przedstawiciele międzynarodowych integratorów, m.in. NextiraOne i Damovo, którzy wyróżniają się szeroką ofertą, skierowaną praktycznie do przedsiębiorstw i instytucji każdej wielkości. Obie firmy, kontrolowane w przeszłości przez producentów urządzeń telekomunikacyjnych mają obecnie w swojej ofercie różnorodne rozwiązania od wielu dostawców.
Dla producentów o zasięgu międzynarodowym kluczem do sukcesu na polskim rynku jest przede wszystkim jakość produktów, które powstają w globalnych biurach projektowych i wykorzystują wszelkie nowinki technologiczne. Skala ich działalności sprawia, że cena urządzeń wyprodukowanych za granicą nie odstaje znacząco od rozwiązań proponowanych przez rodzimych przedsiębiorców. Polskie firmy upatrują swoich sukcesów w lepszej znajomości rynku i tym samym rozwiązaniach szytych na miarę.
— Od konkurencji zachodniej wyróżnia nas dobra cena, bogate wyposażenie standardowe i przede wszystkim dostępność lokalnego wsparcia technicznego — przekonuje Marcin Tułodziecki — kierownik badań i rozwoju produktu firmy Platan.
Funkcjonalności i aplikacje
Centrale telefoniczne wychodzą zdecydowanie poza obszar usług głosowych, stając się tym samym ważnym elementem systemów teleinformatycznych firm i skutecznym narzędziem generującym oszczędności. Centrala już nie tylko łączy rozmowy, ale przede wszystkim integruje technologie. To za jej sprawą coraz łatwiej w firmie uruchomić małe call center, system IVR, bramkę GSM czy skorzystać z dobrodziejstw telefonii IP.
Co ciekawe, większa rola w „wyciskaniu” funkcjonalności central to zasługa oprogramowania. Jest wiele spółek o zasięgu międzynarodowym, które specjalizują się wyłącznie w tworzeniu aplikacji do zarządzania centralami. Oprogramowanie coraz częściej decyduje o końcowej cenie rozwiązania — samo urządzenie wydaje się w wielu przypadkach tanie, jednak jego funkcjonalność może przypominać komputer bez systemu operacyjnego.
Według wielu przedstawicieli firm o zasięgu międzynarodowym, właśnie aplikacje stanowią o istotnej przewadze globalnych graczy nad firmami lokalnymi.
— Nastąpił wyraźny wzrost liczby aplikacji zwiększających efektywność pracy, integrujących różne kanały komunikacyjne: telefon, faks, e-mail, pocztę głosową. W tej chwili systemy telekomunikacyjne posiadają więcej aplikacji i modułów programowych niż modułów sprzętowych. Pozwala to na zablokowane części funkcji do czasu, kiedy pojawi się potrzeba ich wykorzystania, co pozwala obniżyć cenę. Systemy w telekomunikacji przechodzą podobną ewolucję co w informatyce, stają się niezależne od platformy sprzętowej — przekonuje Michał Grzech, kierownik działu strategii rynkowej NextiraOne.
Wybór centrali
Większość producentów oferuje rozwiązania o modułowej budowie, co umożliwia relatywnie niewielkim kosztem powiększanie ich funkcjonalności.
— Stawiamy na otwarte systemy wykorzystujące powszechnie przyjęte protokoły i standardy, proste w obsłudze, o modułowej budowie umożliwiającej dodawanie kolejnych funkcji w miarę pojawiania się nowych potrzeb. Taka strategia, w połączeniu z programem współpracy z firmami partnerskimi w dziedzinie opracowywania aplikacji, pozwala oferować rozwiązania przygotowane pod potrzeby określonych grup klientów: np. dla hoteli, placówek służby zdrowia — mówi Dorota Maniecka, dyrektor działu handlowego w Alcatel Polska.
Decydując się na zakup nowej centrali warto zwrócić się o pomoc do integratora. Powinien on nie tylko doradzić zakup urządzenia ze względu na wymagania techniczne klienta, ale przede wszystkim umożliwić dobór rozwiązań, które będą w stanie zoptymalizować wydatki na usługi telekomunikacyjne. Nadal mała liczba przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, iż centrala może wykorzystywać internet do realizacji usług głosowych, a tym samym radykalnego obniżenia kosztów np. w firmach, które posiadają wiele oddziałów.
— W najbliższej przyszłości przewidujemy dość szybki rozwój systemów IP-PBX, które minimalizują koszty rozmów międzystrefowych i międzynarodowych, zwiększają liczbę obsługiwanych abonentów oraz pozwalają zbudować rozproszone systemy oparte na IP. Istotna jest również prostota zarządzania takimi systemami przez użytkownika — mówi Agnieszka Torzewska, specjalista ds. marketingu firmy Slican.
Piotr Głosek konsultant w firmie Damovo Polska
Zainteresowanie nowymi rozwiązaniami teleinformatycznymi dla małych i średnich firm stale rośnie. Systemy i terminale, szczególnie te oparte na IP, stają się coraz bardziej dojrzałe i stabilne, a tym samym atrakcyjne dla klienta.
Rynek oczekuje rozwiązań uniwersalnych, łatwych w utrzymaniu i jednocześnie niezawodnych. Budżet każdej firmy wymaga dziś argumentacji dla nowych inwestycji, należy pokazywać nie tylko dodatkowe oszczędności, ale przede wszystkim nowe źródła dochodów i możliwości zwiększenia przewagi nad konkurencją