Nowy VAT podniesie ceny w turystyce

Wojciech Twardziak
02-10-2002, 00:00

Polska turystyka musi zbić koszty. Jest to konieczne, aby zrekompensować wzrost cen usług, który spowodują zmiany w systemie naliczania podatku VAT w związku z dostosowaniem do prawa UE.

Zgodnie z VI dyrektywą unijną, podstawowa stawka VAT nie może być niższa niż 15 proc., natomiast w przypadku obniżonej, minimalna wysokość ustalona jest na 5 proc. Przekładając to na krajowe realia, stawki podstawowa i obniżona — tak jak obecnie — wynosić będą 22 proc. i 7 proc. Zmianom ulegnie natomiast system obliczania podatku. Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę jest to, że według prawa unijnego stawka obniżona w branży turystycznej może być stosowana jedynie w przypadku usług hotelarskich oraz —o ile Polska w ramach negocjacji uzyska na to zgodę UE — w gastronomii i wypoczynku dzieci oraz młodzieży (przez pięć lat). Pozostała działalność branży opodatkowana będzie stawką podstawową.

— Zmieni się także zasada obliczania podatku VAT. Obecnie jest on naliczany metodą fakturową. Po wdrożeniu VI dyrektywy VAT będzie naliczany tylko od marży handlowej zawartej w cenach usług oraz imprez turystycznych — mówi Stanisław Piśko, wiceprezes Polskiej Izby Turystyki.

Zmiany stawek podatku VAT w usługach turystycznych oraz zmiana zasady naliczania będą miały wpływ na ceny. Największy wzrost wystąpi w zagranicznej turystce grupowej, opodatkowanej dotychczas stawką 0 proc. Wzrosną one o ponad 9 proc.

— Wynika to z tego, iż 7-proc. podatku VAT, jaki będzie naliczany w usługach hotelarskich i gastronomicznych nie będzie można odliczyć, gdyż jest to sprzeczne z zasadami opodatkowania marży. Do tego trzeba jeszcze doliczyć 22 proc. VAT od marży handlowej pozostałych usług turystyki zagranicznej. Stanowi ona około 10 proc. ceny. W efekcie ceny te wzrosną o 9,2 proc. — wylicza Stanisław Piśko.

W pozostałych rodzajach usług wzrost cen będzie mniejszy. W turystyce krajowej zwiększą się one o 1,5 proc., a wypoczynek dzieci i młodzieży może podrożeć o 0,7 proc. (usługi te objęte są stawką 7 proc.).

Krajowy sektor turystyczny musi obniżyć koszty świadczenia usług turystycznych.

— Takie działanie jest konieczne, aby branża turystyczna mogła utrzymać ceny usług na tym samym poziomie co dziś. W przeciwnym razie, po włączeniu Polski do Wspólnoty trudno będzie nam wytrzymać z tamtejszą konkurencją, a nasz kraj z uwagi na wysokie ceny przestanie być atrakcyjny dla turystów — mówi Stanisław Piśko.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Twardziak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Nowy VAT podniesie ceny w turystyce