Nuda w serwerach– kurs na stabilność

Dariusz Wałach
09-11-2011, 00:00

Producenci serwerów praktycznie nie odczuli kryzysu. W Polsce sprzedali w pierwszym półroczu ponad 25 tys. urządzeń

Na pierwszy rzut oka polski rynek serwerów wydaje się ustabilizowany. Według Pracowni Analiz Part ITR, prawie trzy czwarte rynku podzieliły między siebie trzy firmy. Od lat najwięcej sprzedaje u nas HP (42 proc. rynku, ponad 10 tys. urządzeń). Firma bez większych zapaści przetrwała stagnację na rynku IT. Dobrym posunięciem okazało się zainteresowanie sektorem małych i średnich firm. Oferta handlowa jest tak skrojona, że nawet najmniejszy przedsiębiorca wybierze coś dla siebie. Druga pozycja przypadła Dellowi (20 proc.), jedynie IBM z trzecią pozycją (11 proc.) trochę rozczarował w porównaniu do pierwszego półrocza 2010. Ale nadal jest ważnym graczem zwłaszcza w zakresie rozwiązań z górnej półki, które dają duże zyski. Za duże zaskoczenie można za to uznać słabą sprzedaż firmy Fujitsu. Odnotowała prawie 70-procentowy spadek sprzedaży w porównaniu z pierwszym półroczem 2010.

Praca domowa

Pełne niespodzianek są natomiast środek i końcówka zastawienia. Zaskoczeniem dla rynku było pojawienie się nowego gracza, który szybko zajął czwartą pozycję z 5 proc. udziału w rynku. Asus — bo o nim mowa — w 2010 r. postanowił rozwinąć działalność serwerową w Polsce i dokładnie zaplanował swój start w wyścigu, poświęcając czas na rozmowy z dystrybutorami, integratorami, parterami handlowymi i na poszukiwanie produktów poszukiwanych na rynku. Już wcześniej Wojciech Cegliński, specjalista sprzedaży serwerów Asus Polska, informował, że w 2010 r. firma przekonała się, iż jest dla niej miejsce na rynku. Zapowiadał, że Asus będzie stawiał zarówno na sprzedaż komponentów, jak i na gotowe rozwiązania serwerowe objęte gwarancją on-site. — Asus jest producentem serwerów od ponad 17 lat. W Polsce jesteśmy obecni z produktami serwerowymi już drugi rok. Z kwartału na kwartał widzimy rosnące zainteresowanie naszymi produktami i — co za tym idzie — ciągłe wzrosty w sprzedaży tych urządzeń — dodaje dzisiaj Wojciech Cegliński.

Polak potrafi

Kolejnym liczącym się dostawcą serwerów, zwłaszcza dla małych i średnich firm, jest Action, polski producent, oferujący swoją linię Actina. — Jesteśmy zadowoleni ze sprzedaży serwerów Actina Solar w tym roku. Co prawda sprzedajemy ich nieco mniej niż w 2010 r., ale ten spadek wynika jedynie z mniejszego zamówienia złożonego przez CERN. Sprzedaż przez resellerów nieznacznie, ale wciąż rośnie — o kilkanaście sztuk kwartalnie, co przy ogólnej stagnacji na rynku jest dobrym wynikiem — twierdzi Marcin Bogusz, pełnomocnik zarządu ds. zaawansowanych technologii w Action. Przyznaje, że bardzo ważna jest dla firmy sieć partnerów i sprzedaż dla MŚP. Gwarantują stabilność biznesu w czasach, gdy zamówienia publiczne i kontrakty są raczej miłym dodatkiem niż głównym źródłem przychodów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dariusz Wałach

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Nuda w serwerach– kurs na stabilność