Spadek cen stali odczuła tylko branża budowlana. Pozostali odbiorcy liczą, że będzie taniej.
Andrzej Stachura
prezes Stoczni Szczecińskiej Nowej
Ceny blach okrętowych spadły o około 20 USD na tonie. Nie jest to znacząca obniżka. Przez ostatnie dwadzieścia lat ceny blach do budowy statków wynosiły około 300 USD za tonę, a w ubiegłym roku wrosły do poziomu 800-900 USD za tonę. Udział kosztów zakupu stali w cenie statku stanowił około 15 proc., a dziś około 30 proc.
Nasi dostawcy starają się utrzymać ubiegłoroczne ceny. Rozpoczęliśmy jednak negocjacje w sprawie obniżki.
Konrad Jaskóła
prezes Polimexu Mostostalu
Siedlce
Zauważyliśmy ochłodzenie koniunktury na rynku hutniczym. Ceny niektórych wyrobów stalowych spadły do poziomu ubiegłorocznego. Producenci zapełnili magazyny i obecnie mamy do czynienia z wysokim poziomem zapasów. Mam nadzieję, że tendencja wyhamowywania wzrostu cen stali utrzyma się, wówczas firmy budowlane obniżą koszty i poprawią rentowność.
Czesław Świstak
dyrektor ds. finansowych FIAT Auto Poland
Na razie nie obserwujemy obniżek cen stali krajowej ani pochodzącej z importu. Spodziewamy się jednak, że to nastąpi. Wystąpimy wówczas do naszych dostawców o obniżki cen dostarczanych podzespołów.
Andrzej Libold
prezes Zelmera
Nie zauważyliśmy na razie jakichkolwiek sygnałów spadku cen stali. Stal prądnicowa nadal jest bardzo droga, a dostawcy nie są skłonni do obniżania cen. Zdarza się, że w niektórych wypadkach od pośrednika można kupić surowiec po korzystniejszej cenie niż w hucie.
Zakupy stali stanowią u nas 10 proc. kosztów materiałów, a aluminium 5 proc. Jeśli tylko jest taka możliwość, renegocjujemy kontrakty, by uzyskać lepsze warunki finansowe.