Czytasz dzięki

Oddaj głos pracownikom

opublikowano: 06-08-2018, 22:00

Pulsometr iniJOB ma usprawnić wymianę informacji wewnątrz firm i wspomóc pracodawców w zarządzaniu doświadczeniami, czyli tzw. EEM

Komunikacja na linii przełożony-pracownik bardzo często jest utrudniona. Może być to spowodowane m.in. brakiem możliwości rozmów na żywo, niewystarczającą ilością czasu na spotkania czy dużą liczbą osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie. Bartosz Michałek postanowił ją usprawnić — w tym celu opracował technologię, która zmniejszy dystans między zatrudnionymi a pracodawcami. Efektem jego działań jest Pulsometr iniJOB.

ROZPOCZĄĆ DIALOG:
ROZPOCZĄĆ DIALOG:
Bartosz Michałek podkreśla, że w relacjach między pracownikami a pracodawcami pojawia się wiele barier. Stworzone przez niego narzędzie, czyli Pulsometr iniJOB, pozwala je niwelować przy pomocy nowoczesnych technologii.
Fot. Marek Wiśniewski

— Zakładamy, że największą wartością przedsiębiorstw są ludzie, których warto słuchać, po to, aby odpowiednio prowadzić biznes. Za pomocą Pulsometru iniJOB można w sposób systematyczny zbierać informacje zwrotne od pracowników, aby na ich podstawie pracodawcy mogli lepiej rozumieć, co dzieje się w firmie — opowiada Bartosz Michałek.

Jak zaznacza, stworzenie tego narzędzia jest próbą uświadomienia pracodawcom tego, że muszą zaangażować się w tzw. employee experience management (EEM), czyli zarządzanie doświadczeniem pracowników.

— Badania na rynkach amerykańskich potwierdzają, że firmy, które dbają o EEM, mają zwiększają zyski i niższą rotację pracowników. Ponadto zatrudnieni, których prośby są wysłuchiwane i mają realny wpływ na to, co dzieje się w pracy, chętniej do niej przychodzą — twierdzi Bartosz Michałek.

Jego zdaniem, bardzo istotne jest to, aby zatrudnieni mieli poczucie, że ich opinia ma znaczenie i nie pozostaje bez odpowiedzi. Podkreśla, że jest to sytuacja, w której każdy „wygrywa” — pracownicy czują się docenieni i ważni, natomiast pracodawcy, korzystając z inicjatyw zgłoszonych przez zatrudnione osoby, budują tzw. employer branding. Te działania w przypadku wielu firm zmniejszają rotację, a opinia o firmie może przyciągać do niej utalentowane osoby.

Pracownicze inicjatywy

Korzystanie z Pulsometru iniJOB rozpoczyna się od uzupełnienia ankiety przez pracowników. Przesuwając wirtualnym suwakiem, zaznaczają, czy i w jakim stopniu zgadzają się z danym stwierdzeniem, takim jak np. „mój szef daje mi wsparcie” lub „mam możliwość rozwoju”.

— Nie licząc siedemnastu standardowych pytań, których nie można zmienić, umożliwiliśmy pracodawcom sformułowanie dwóch ostatnich. Dzięki nim mogą dowiedzieć się np., czy pracownikom podoba się nowe biuro lub woleliby pracować krócej w piątek kosztem wydłużenia czasu realizacji obowiązków zawodowych w pozostałe dni tygodnia — opowiada Bartosz Michałek.

Oprócz badania doświadczeń pracowników z firmą Pulsometr iniJOB daje zatrudnionym możliwość zgłaszania pomysłów na rozwój przedsiębiorstwa. Na ich podstawie organizowana jest tzw. giełda inicjatyw, dzięki której możliwe jest głosowanie za lub przeciw propozycjom opisanym przez kolegów z pracy. Co ciekawe, pracownicy mogą monitorować wyniki badania w czasie rzeczywistym.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Należy dodać, że Pulsometr iniJOB za pośrednictwem maili systematycznie zachęca pracowników do wzięciu udziału w badaniu i wysyła powiadomienia o pojawieniu się nowych inicjatyw. Jednak aby wyniki analiz były prawidłowe, konieczne jest zebranie możliwie dużej ilości danych, czyli odpowiedzi od wszystkich zatrudnionych. Z tego względu istotne jest również przypominanie przez przełożonych o realizowanym właśnie badaniu.

— Pulsometr iniJOB nie jest narzędziem wyłącznie dla pracodawców. Mogą go używać działy HR, menedżerowie czy trenerzy. Ci ostatni doceniają nasze rozwiązanie i chętnie z niego korzystają w ramach własnych praktyk. Oczywiście muszą wpierw podpisać z nami umowę i przejść szkolenie, jednak interpretacja wyników i dalsza współpraca z firmą leży w ich gestii. Nie ingerujemy w relację klient — trener — mówi Bartosz Michałek.

Postawa proaktywna

Po zakończonym badaniu pracodawca otrzymuje wyniki i ich interpretację.

— Przedstawiamy je na różnego rodzaju wykresach, podajemy statystyki, automatyczniewyliczamy średnią itd. Następnie analizujemy, jak wyglądają doświadczenia pracowników w poszczególnych działach, by później zaproponować działania i dobre praktyki poprawiające najsłabsze parametry przedsiębiorstwa — opowiada Bartosz Michałek.

Do obszarów działalności i dziedzin, w którym firma otrzymała najniższe wyniki, dołączane są rekomendacje. Raport zawiera także ranking inicjatyw pracowników.

— Pracodawcy obawiają się, że gdy udostępnią pracownikom tego typu narzędzie, zderzą się z falą tzw. hejtu i roszczeniami. Na podstawie mojego doświadczenia mogę zagwarantować, że wcale tak nie jest — najczęściej są to bardzo jakościowe inicjatywy i merytoryczne uwagi. Po wprowadzeniu Pulsometru iniJOB pracownicy zaczynają wykazywać postawę proaktywną — zaznacza Bartosz Michałek.

Ekspert zaznacza, że celem było stworzenie takiego narzędzia, które jest możliwie najprostsze i nie buduje obciążeń ze strony pracodawców czy pracowników. Dlatego jest dostępne z poziomu przeglądarki internetowej.

— Pulsometr iniJOB to urządzenie, którego działania mają wpływ społeczny, dlatego czujemy się zobowiązani, aby na określonym poziomie realizować tę usługę za darmo — podkreśla Bartosz Michałek.

Dodaje, że obecnie pracuje nad rozszerzeniu funkcjonalności narzędzia. Jedną z nich ma być ankieta, którą wypełnia pracownik po odejściu z firmy.

— W niektórych krajach jest to pozycja obowiązkowa, dzięki której pracodawca może ulepszać EEM wewnątrz organizacji — zaznacza Bartosz Michałek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane