Okulary pomagają tworzyć wizerunek

Małgorzata Zdunek
opublikowano: 25-05-1999, 00:00

Okulary pomagają tworzyć wizerunek

Salony optyczne doradzają przy wyborze oprawek

WEDLE ŻYCZENIA: Na zamówienie klienta sprowadzamy niemal wszystkie dostępne na rynku europejskim oprawki. Prowadzimy również doradztwo dotyczące doboru właściwych szkieł i oprawek — zapewnia Jan Kulka, właściciel sklepu optycznego. fot. Andrzej Wawok

W niepamięć odeszły już czasy, kiedy traktowano okulary wyłącznie jako narzędzie korekty wad wzroku. Teraz coraz większym zainteresowaniem klientów cieszą się gustowne, idące z trendami mody i nie należące do najtańszych oprawki i szkła. Doceniono ich wpływ na kształtowanie zawodowego wizerunku.

— Sytuacja na rynku optycznym zaczęła zmieniać się mniej więcej 10 lat temu. Do Polski zaczęły napływać nowinki z zagranicy, gdzie nie traktowano okularów po macoszemu. Zaczęto je postrzegać nie jako zło konieczne, ale jako element modnej garderoby. Skojarzono z wizerunkiem poważnego, godnego zaufania partnera w interesach — wyjaśnia Jan Kulka, optyk optometrysta, właściciel sklepu optycznego.

Oferta sklepów optycznych jest szeroka — obok wyrobów krajowych firm optycznych: M. Bayer z Józefowa, Dekoptica z Wrocławia czy Novej z Sulejówka — zakupić można okulary renomowanych firm zachodnich: Fendi, Sting, Nina Ricci, Ted Lapidus, Armani, Versace, Guy Laroche czy Charme.

Nadążyć za modą

Trendy w modzie branży optycznej zmieniają się średnio co 5-6 lat. I tak, duże złote okulary zostały zastąpione przez niewielkie oprawki — metalowe, ze szkłami w kształcie owalnym lub prostokątnym, w stonowanych matowych kolorach: grafitu, tytanu, szylkretu czy czerni. Rozszerzyła się również oferta szkieł korekcyjnych. Rewolucyjną zmianą było przejście ze szkieł białych na fotochromatyczne — światłoczułe, barwiące się w promieniach słonecznych na ciemny kolor. Pozwalają one jednocześnie korzystać z dobrodziejstw szkieł korekcyjnych i przeciwsłonecznych. Kolejną nowością było wprowadzenie na rynek szkieł pokrytych powłoką antyrefleksyjną, odbijającą promienie słoneczne. Cieszą się one popularnością wśród kierowców, wędkarzy oraz osób pracujących przy komputerach.

Oprócz tradycyjnych szkieł korekcyjnych, na rynku dostępne są również szkła progresywne, czyli wieloogniskowe. Przeznaczone są dla osób po 40. roku życia, chcących zastąpić 2 pary szkieł — do czytania i do patrzenia.

— Wśród osób, które potrzebują szkieł jedynie do czytania, popularne stały się oprawki połówkowe, tzw. konferencyjne, zwane też „urbanówkami”. Nosi się je na czubku nosa i używa jedynie do czytania — twierdzi optyk.

Ceny standardowych okularów wahają się od 60 do 120 zł. Za modne oprawki zapłacić trzeba od 200 zł wzwyż, a szkła specjalne kosztują od 70 do 300 zł. Natomiast zakup oprawek renomowanych firm zachodnich to wydatek rzędu 600-700 zł.

Znany i modny

— Politycy i biznesmeni częściej niż kiedyś korzystają z usług wizażystów w kwestii doboru właściwych oprawek. I tak premier Jerzy Buzek, który zaczynał karierę polityczną w przestarzałych oprawkach, dziś zamienił je na modniejsze. Nowe oprawki ma również Tadeusz Mazowiecki, którego okulary były kiedyś synonimem złego smaku — stwierdza Jan Kulka.

Dodaje, że prezydent Aleksander Kwaśniewski nosi modne okulary, ale nie dopasowane do kształtu jego twarzy. Nowoczesne okulary, tzw. bezoprawkowe, sprawił sobie niedawno wicepremier Leszek Balcerowicz. Tradycyjnym oprawkom hołduje Wojciech Jaruzelski, nie zmieniając ich od lat. Sławą największej kolekcjonerki okularów cieszy się Nina Terentiew, która średnio co trzy miesiące prezentuje telewidzom nowe oprawki.

— Ważne jest, by okulista czy wizażysta dobrał oprawki tak, aby były nie tylko modne, ale pasowały do stanowiska oraz pozycji zawodowej osoby, która je będzie nosić — stwierdza optyk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Zdunek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Okulary pomagają tworzyć wizerunek