Operacje gotówkowe słono kosztują

Drobni przedsiębiorcy w wielu bankach za wpłaty i wypłaty gotówki zapłacą nawet kilkadziesiąt złotych.

Największe koszty związane z obsługą firmowego konta to wpłaty i wypłaty gotówki — wynika z analizy Tax Care. Została ona przeprowadzona wśród 15 banków na przykładzie przedsiębiorcy, który działa na rynku od roku, miesięcznie wykonuje 5 przelewów do ZUS i Urzędu Skarbowego, 10 razy przelewa pieniądze na konta kontrahentów, wykonuje 4 zlecenia stałe i 2 razy wypłaca gotówkę w przypadkowym bankomacie na łączną kwotę 1 tys. zł. Wszystkie przelewy są internetowe. Poza tym jego płatności kartą wynoszą nie mniej niż 500 zł, na jego konto wpływa 2 tys. zł ze sprzedaży, a sam wpłaca na nie 5 tys. zł. Tax Care sprawdził także drugi scenariusz, w którym ta sama firma boryka się z zatorami płatniczymi i nie wykonuje w miesiącu żadnych operacji na koncie, oprócz jednego przelewu do ZUS na kwotę niecałych 500 zł. Okazuje się, że aktywnie korzystający z konta przedsiębiorca będzie miał wszystkie operacje darmowe tylko w dwóch bankach — Idea Banku i Deutsche Banku. Dalej jest Nest Bank, który pobierze 7,5 zł, ale tylko w sytuacji, kiedy przedsiębiorca wpłaci utarg nie we wpłatomacie, tylko w oddziale. Pozostałe banki w ciągu miesiąca naliczą od 4 do 71 zł. Najwyższą prowizję taki przedsiębiorca zapłaci w przypadku wypłat z obcych bankomatów. Najdroższy pod tym względem jest PKO BP, który w takiej sytuacji potrąci z konta 3,5 proc. wybieranej kwoty. Natomiast Bank BGŻ BNP Paribas, Bank Millennium, BOŚ Bank i mBank za wybranie każdego 1 tys. zł pobiorą od przedsiębiorcy 30 zł. Co drugi bank naliczy też opłaty za realizację zlecenia stałego — średnio niecałe 8 zł za 4 zlecenia. Nasz przedsiębiorca zapłaci również za swoje przelewy do kontrahentów w BOŚ Banku (7,5 zł) oraz w mBanku (15 zł).

Ostateczny miesięczny koszt aktywnego korzystania z rachunku będzie się różnił w zależności od tego, czy właściciel firmy swój utarg wpłaci we wpłatomacie (dane o wpłatomacie dostarczyło 11 na 15 ankietowanych banków) czy w oddziale banku. W 80 proc. porównywanych ofert zdecydowanie tańsza jest ta pierwsza opcja — średnio aż o 35 zł. W co drugim banku usługa wpłatomatu pozostaje darmowa, natomiast wpłata w placówce nic nie będzie kosztowała tylko w Banku Pocztowym. Przedsiębiorca z drugiego scenariusza, który w miesiącu wykonał jedynie przelew do ZUS, za posiadanie konta nie zapłaci tylko w Banku Millennium i Nest Banku. W co drugim banku natknie się on na płatną obsługę nieużywanej karty płatniczej — maksymalnie 7 zł — oraz zostawi od 9 zł do 25 zł za prowadzenie konta, na którym nie ma wpływów. Banki nie pobierają opłat za otwarcie rachunku, wydanie karty płatniczej, wypłaty z bankomatów własnego banku, przelewy do ZUS i fiskusa oraz przelewy w ramach jednego banku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Operacje gotówkowe słono kosztują