Obecna sytuacja gospodarcza zmusza wiele firm do oszczędzania. Jednak również w takim czasie warto motywować pracowników, żeby w miarę swoich możliwości pozytywnie wpływali na rozwój firmy.
Zanim jednak pracodawca zacznie obdarowywać ich bonami czy też programami kafeteryjnymi, powinien zastanowić się, co tak naprawdę będzie stanowiło dla jego podwładnych wartość dodaną. Badanie Metlife 2011 mówi, że lojalność pracowników w USA w 64 proc. zależy od świadczeń emerytalnych, a w 59 proc. od korzystnych ubezpieczeń. A więc bardzo ważne jest poczucie bezpieczeństwa i zdrowie. Przy tym w USA nie ma państwowego systemu opieki emerytalnej ani zdrowotnej. U nas owszem — i jeden, i drugi funkcjonuje, ale...
— Z badań przeprowadzonych w 2010 r. na temat ubezpieczeń zdrowotnych wynika, że trzy czwarte obywateli Polski jest niezadowolonych z tego, jak obecnie w naszym kraju funkcjonuje służba zdrowia. Jednak mimo dużego niezadowolenia tylko 1/5 Polaków byłaby gotowa przeznaczyć 50 zł miesięcznie na zakup dodatkowej polisy zdrowotnej — mówi Ilona Gierczyk, starszy konsultant w Dziale Rozwiązań Aktuarialnych i Ubezpieczeniowych Deloitte.
Korzyści dla wszystkich
Jeśli jednak prywatną opiekę zdrowotną zapewni pracownikowi pracodawca — będzie to dla niego duży benefit. Skorzystają zresztą oboje.
— Wykupując polisę zdrowotną za 60-100 zł miesięcznie, pracodawca oferuje pracownikowi jedno z najbardziej pożądanych świadczeń. Oszczędza jego czas i gwarantuje komfort leczenia, ale też zmniejsza absencję i zwiększa efektywność pracy — mówi Damian Andruszkiewicz z Compensy.
Pakiety medyczne gwarantują przede wszystkim dostęp do podstawowej i specjalistycznej opieki medycznej, w skład której wchodzą konsultacje lekarskie, badania diagnostyczne i zabiegi ambulatoryjne. Dla kadry menedżerskiej pakiety podstawowe są często rozszerzane o wizytydomowe, rehabilitację i opiekę stomatologiczną. Ponadto zawieranie takiego ubezpieczenia w formie grupowej zapewnia niższą cenę.
— Ubezpieczenia zdrowotne, tak jak wszystkie ubezpieczenia wykupowane przez pracodawców dla pracowników, mają formę grupową, a taka forma ze względu na rozłożenie ryzyka zawsze gwarantuje cenę niższą w stosunku do rozwiązań indywidualnych. Może także dawać szerszy zakres świadczeń niż w ubezpieczeniu kupowanym indywidualnie — przekonuje Paweł Kalbarczyk, ekspert rynku zdrowia i dyrektor Działu Systemu Ochrony Zdrowia w Sequence HC Partners.
Dodaje, że co prawda obecnie część prywatnych placówek medycznych ze względu na rosnącą liczbę pacjentów jest bardziej zatłoczona, ale wciąż taką formę ochrony zdrowia od publicznej opieki wyróżnia wyższa jakość serwisu oraz obsługi również w sensie okołomedycznym. Na przykład w publicznej służbie zdrowia w większości przypadków niemożliwe jest umówienie się z lekarzem na konkretną godzinę czy takie zaplanowanie zleconych badań i konsultacji, że odbywają się one w ciągu jednego dnia pod jednym dachem, w terminie dogodnym dla pacjenta. Ponadto w systemie publicznym na planowy zabieg operacyjny zwykle czeka się miesiącami.
— Prywatna polisa zdrowotna zapewnia do nich dostęp w ciągu 2-4 tyg., a to z kolei gwarantuje szybszy powrót do zdrowia pracownika, a więc korzyści również dla pracodawcy — tłumaczy Paweł Kalbarczyk.
Ubezpieczenie czy abonament
Pracodawca, który chciałby swoim pracownikom zaoferować benefit w postaci prywatnej opieki zdrowotnej, ma do wyboru oprócz ubezpieczeń zdrowotnych także abonamenty medyczne, z czego wciąż chętniej wybierane są abonamenty.
— Przewagą ubezpieczeń zdrowotnych jest gwarancja terminowości dostępu do lekarza pierwszego kontaktu (max. 48 godzin) oraz specjalisty (max. 5-7 dni) — twierdzi Paweł Kalbarczyk. Ponadto nie ma tu indywidualnej oceny ryzyka i konieczności wypełniania indywidualnych ankiet medycznych. Z kolei w przypadku abonamentów pojawia się korzyść podatkowa w postaci zwolnienia z podatku VAT. Kontrowersyjna jest natomiast kwestia zwolnienia z PIT.
— Pracodawcy wciąż mają problemy z uznawaniem pakietów medycznych za przychód pracowników — informuje Aleksandra Bembnista, konsultant w PwC.
Do organów podatkowych płyną kolejne wnioski o interpretacje prawa. Jedna z ostatnich, wydana przez dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. akt IPPB2/415-940/11-4/AS), dotyczyła spółki, która zawarła umowę o świadczenie czterech rodzajów usług dla pracowników: z zakresu medycyny pracy, profilaktycznej opieki z uwagi na warunki pracy, usługi indywidualne i na rzecz członków rodziny pracowników. Abonament był zryczałtowany, niezależny od liczby i charakteru świadczeń, z których rzeczywiście korzystano. Za usługi z dwóch pierwszych grup odpłatność ponosiła spółka, za pozostałe płacili pracownicy. Spółka uznała, że jej koszty są obowiązkowe z uwagi na wymagania kodeksu pracy dotyczące opieki zdrowotnej nad osobami zatrudnionymi. Dlatego abonamentu nie należy zaliczać do przychodów pracowników i potrącać od nich PIT. Organ podatkowy podzielił to stanowisko.
Na co zwrócić uwagę, kupując pracownikom ubezpieczenie?
Zakres
ochrony podstawowe i specjalistyczne konsultacje lekarskie, badania diagnostyczne, ambulatoryjne zabiegi lekarskie, ambulatoryjne zabiegi pielęgniarskie, szczepienia profilaktyczne, rehabilitacja ambulatoryjna, opieka stomatologiczna, wizyty domowe, medycyna pracy
Serwis
dostęp do dobrych, prywatnych placówek medycznych, możliwość uzyskania wizyty u lekarza internisty/pediatry tego samego lub następnego dnia, w przypadku innych lekarzy czas nie dłuższy niż 3-5 dni, swoboda w dostępie do placówek, sprawna infolinia, która zorganizuje wizytę, możliwość umówienia się bezpośrednio w placówce medycznej
Refundacja
możliwość leczenia się u swoich dotychczasowych lekarzy w ramach ubezpieczenia, pozwala na otrzymanie przez pracownika zwrotu kosztów za wizytę w placówce, która nie ma podpisanej umowy z ubezpieczycielem
Dodatki
możliwość wykupienia opieki medycznej dla członków rodziny pracownika