W międzynarodowych koncernach standardem jest rotacja szefów oddziałów w poszczególnych krajach. W Orange Polska do najbliższej zmiany warty dojdzie 1 września. Wtedy z fotela prezesa wstanie Szwajcar Julien Ducarroz (i przeniesie się „z powodów osobistych” do Rumunii, gdzie już wcześniej pracował), a zasiądzie na nim Mołdawianka Liudmila Climoc.
Przez ostatnich siedem lat menedżerka kierowała rumuńską spółką zależną grupy. Wcześniej była prezeską telekomu w Mołdawii, tam też zaczęła pracę w grupie w 1998 r. jako menedżer ds. sprzedaży.
– W ciągu siedmiu lat jej prezesury, Liudmila i jej zespół w Rumunii zrealizowali wiele innowacyjnych projektów, takich jak uruchomienie usług 5G. Co ważniejsze, Liudmila przeprowadziła transformację Orange Romania z operatora komórkowego w operatora konwergentnego - mówi Mari-Noëlle Jégo-Laveissière, wiceprezeska Orange’a odpowiedzialna za Europę (poza Francją), cytowana w komunikacie grupy.

Nominacja Liudmily Climoc oznacza, że po raz pierwszy za sterami byłego państwowego monopolisty telekomunikacyjnego zasiądzie kobieta. Od czasu wydzielenia Telekomunikacji Polskiej z przedsiębiorstwa państwowego Polska Poczta, Telegraf i Telefon w 1992 r. na stanowisku tym zasiadało dziewięciu mężczyzn. Mołdawianka będzie też drugą prezeską w WIG20, obok kierującej PZU Beaty Kozłowskiej-Chyły.
Rumunia była dla Orange’a pierwszym krajem, w którym uruchomił usługi w technologii 5G. W Polsce rozwój takich usług hamuje brak rozdysponowania nowych częstotliwości między telekomy. Aukcja pasma, prowadzona przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, może stać się ostatnim ważnym zadaniem w Polsce dla Juliena Ducarroza, a rozbudowa infrastruktury po jej zakończeniu – pierwszym zadaniem nowej prezeski.

Polski Orange miał w pierwszym kwartale 3,14 mld zł przychodów, o 7,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Jego wynik EBITDAaL (zysk operacyjny powiększony o amortyzację po uwzględnieniu kosztów leasingu) wzrósł o 5,5 proc., do 762 mln zł. Grupa podaje, że ma 8,76 mln użytkowników usług mobilnych, 1,22 mln klientów szerokopasmowego i 1,64 mln klientów konwergentnych, czyli takich, którzy łączą kilka usług mobilnych i stacjonarnych.