Czytasz dzięki

Ostatnia dobra wiadomość z gospodarki

opublikowano: 05-10-2020, 22:00

Świetne sierpniowe dane z Unii będą musiały ustąpić pod naporem drugiej fali wirusa.

Sprzedaż detaliczna w sierpniu w strefie euro wzrosła w ujęciu miesięcznym o 4,4 proc., bijąc o 100 proc. oczekiwania analityków. W ujęciu rocznym dynamika wyniosła 3,7 proc., także przebijając oczekiwania wynoszące 2,2 proc. W całej Unii Europejskiej odczyt był tylko nieco słabszy — wzrost sprzedaży względem lipca wyniósł 3,8 proc., a względem sierpnia 2019 r. 3,5 proc.

Euroland zawdzięcza wzrost miesiąc do miesiąca głównie produktom nieżywnościowym, których sprzedaż zwiększyła się o 6,1 proc. Szczególnie dobre wyniki miała sprzedaż online — wzrost względem lipca wyniósł aż 12,4 proc. Wygląda na to, że Europejczykom spodobały się zakupy przez internet, których boom nastąpił podczas lockdownu, i pozostali przy tej formie zakupów mimo zniesienia obostrzeń gospodarczych. Sprzedaż żywności, napojów i tytoniu wzrosła o 2,4 proc., natomiast paliw samochodowych — o 2,1 proc. Najszybciej rósł rynek w Belgii (o 9,6 proc.) i we Francji (6,2 proc.), a kurczył się w Rumunii i Słowenii, 12,4 proc. O tyle w sierpniu w Unii Europejskiej wzrosła sprzedaż online w porównaniu z lipcem. gdzie sprzedaż spadła o 1,6 proc. W Polsce, według metodologii Eurostatu, sprzedaż wzrosła o 1,8 proc. w ujęciu miesięcznym oraz o 6,4 proc. rok do roku. Claus Vistesen, główny ekonomista think tanku Pantheon Macroeconomics, zaznacza, że sierpień był niestety ostatnim miesiącem miłych niespodzianekz unijnej gospodarki. Czas zmierzyć się z drugą falą koronawirusa.

„We wrześniowym raporcie spodziewamy się znacznie gorszych odczytów. Główna statystyka sprzedaży detalicznej w strefie euro we wszystkich sektorach była napędzana przede wszystkim przez zakupy online, w których trend odwrócił się na początku trzeciego kwartału. Część wzrostu sprzedaż detaliczna może zawdzięczać efektowi substytucji — gospodarstwa domowe wciąż wydają dużo na towary, bo nie mogą lub nie chcą korzystać z kluczowych usług. Dlatego poważnie wątpimy, że takie tempo wzrostu długo się utrzyma. Odzyskiwanie zaufania konsumentów utknęło w martwym punkcie, a obecnie rośnie niepewność co do tego, jak długo będą obowiązywać ograniczenia związane z wirusem, które w końcu doprowadzą do zmniejszenia popytu. Aktualne dane sugerują, że nastroje inwestorów w strefie euro pozostają dobre, mimo że indeks PMI spadł. Zwykle trwały wzrost oczekiwań inwestorów podciąga PMI, ale tym razem to mało prawdopodobne. Obecnie większe szanse ma scenariusz odwrotny” — twierdzi Claus Vistesen.

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Bert Colijn, starszy ekonomista ING Banku, przewiduje, że ostatnie trzy miesiące roku przyniosą korektę bardzo dobrych danych z trzeciego kwartału.

„Dane o sprzedaży są zbyt piękne, aby mogły być prawdziwe w świetle rosnących obaw o wzrost bezrobocia i historycznie niskiego poziomu zaufania konsumentów. Obecnego poziomu wydatków nie można utrzymać dłużej niż przez kilka miesięcy, a prawdopodobnie spadek nastąpi wcześniej. To oznacza, że choć wzrost PKB w III kwartale zapowiada się znakomicie, w IV kwartale prawdopodobnie będziemy obserwować umiarkowane ożywienie” — twierdzi ekonomista.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane