Ostre przyspieszenie autobusów

opublikowano: 01-06-2016, 22:00

Przewoźnicy osób ruszyli na zakupy. Mają za sobą rekordowe cztery miesiące.

Analiza dokonana przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firmę JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów pokazuje, że od stycznia do końca kwietnia 2016 r. sprzedano w Polsce 664 autobusy o masie ponad 16 t. To najlepszy wynik od pięciu lat i aż o 115 pojazdów lepszy niż rok wcześniej (wzrost o 20,9 proc.). W 2015 r. motorem napędowym autobusowych rejestracji były pojazdy miejskie i mini (poniżej 8 t dmc). Teraz po czterech miesiącach prowadzi ta druga kategoria: 233 pojazdów, a miejskiesą w lekkim odwrocie (185). Nieoczekiwanie do rywalizacji włączył się segment turystyczny (219), który po raz pierwszy pokonał pojazdy miejskie i awansował na drugie miejsce.

Rejestracji minibusów było w styczniu 49, czyli mniej niż rok wcześniej, gorsze były także luty i marzec (odpowiednio: 47 i 58), ale już w kwietniu ich liczna znacznie wzrosła — 79. W sumie to zatem 233 pojazdy. Od zawsze liderem w tym segmencie jest Mercedes-Benz, który od początku 2016 r. zarejestrowała 199 takich pojazdów, a jego udział wyniósł aż 85 proc. Najlepszy konkurent — Ford — może się pochwalić 23 zarejestrowanymi minibusami (9,8 proc. udziału w segmencie). Za nim są Opel, Volkswagen i Renault.

Autobusy miejskie i mini zaczęły rok spokojnie, za to autobusy turystyczne od początku zaimponowały dynamiką. W styczniu zarejestrowano w Polsce 32 nowe autokary, co oznacza wzrost aż o 700 proc., w lutym — 26 (189 proc.), w marcu aż 109 (98,2 proc.), a w kwietniu tyle samo co rok wcześniej — 52. W sumie to 219 pojazdów — o 82,5 proc. więcej rok do roku. To najlepszy wynik czterech miesięcy od pięciu lat i dowód, że zeszłoroczny rekord roczny sprzedaży autobusów turystycznych (248) nie był przypadkiem.

W tym roku w okresie styczeń-kwiecień prymat w tej kategorii należał do Mercedesa- Benza, który zarejestrował aż 112 autokarów w tym segmencie (udział w rynku — 51,1 proc.). Za nim znalazły się Scania (33), która rozpoczęła rok z ekonomicznymi konstrukcjami typu Touring, oraz VDL (24), który odnotował rekordową sprzedaż wśród autokarów typu Futura, w tym pierwszy egzemplarz w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Liderem na autobusowym rynku jest po czterech miesiącach Mercedes-Benz, który do 199 minibusów dołożył 122 autobusów międzymiastowych i turystycznych. Dało mu to 48 proc. udziału w rynku. Solaris z Bolechowa zarejestrował 128 autobusów miejskich (128), co dało mu 19,3 proc. rynku. Trzecią pozycję zajmuje szwedzka Scania (58 — 25 miejskich i 33 turystycznych).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu