Ostry zjazd na rynku aut

opublikowano: 14-01-2021, 20:00

Mogłoby się wydawać, że rok zaczął się fatalnie dla dilerów nowych samochodów - doświadczyli gigantycznego spadku liczby rejestracji. To jednak tylko pozory.

Liczba rejestracji nowych samochodów w pierwszych 10 dniach stycznia drastycznie spadła. Zarejestrowano tylko 4020 nowych osobówek i 682 auta dostawcze. To, odpowiednio, o blisko 61 proc. i prawie 40 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Analitycy rynku motoryzacyjnego jednak uspokajają. Wyniki dotyczące liczb rejestracji w pierwszych dniach nowego roku nie do końca odzwierciedlają faktyczny popyt na nowe auta. Powodów jest kilka.

– Jednym z nich jest to, że dopiero teraz do klientów docierają samochody zarejestrowane przez dilerów na siebie pod koniec 2020 r. - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Kolejnym powodem jest... kalendarz. W pierwszej dekadzie stycznia tego roku były tylko cztery dni robocze, czyli o dwa mniej niż rok wcześniej. Jeśli uwzględnić ferie, spadek, nawet tak znaczny, nie jest zaskoczeniem.

W przypadku samochodów osobowych po 10 dniach stycznia rejestracje na osoby fizyczne spadły o 60,1 proc. (1390 aut), natomiast firmy zarejestrowały o 61 proc. mniej aut. (2630). W analizowanym okresie tylko importerzy zarejestrowali więcej samochodów niż przed rokiem - 37 sztuk oznacza wzrost o 37 proc. Firmy leasingowe i CFM odnotowały wyniki o 59,8 proc. gorsze niż rok wcześniej.

Liderem w grupie samochodów osobowych jest Toyota (871 szt.) przed Volkswagenem (591 szt.) i Skodą (426 szt.), a wśród modeli prowadzą ex aequo dwa auta Toyoty - corolla i yaris - z wynikiem po 210 szt., przed t-rokiem Volkswagena (209 szt.).

Również segment aut dostawczych (o dmc. do 3,5 t) odnotował spadek liczby rejestracji - zarówno na osoby fizyczne ( o 25 proc.), jak i na firmy ( o 43 proc.). Dwa kluczowe kanały dystrybucji, z blisko 75-procentowym udziałem w rynku w analizowanym okresie, to firmy leasingowe (-16 proc.) oraz firmy kupujące auta bezpośrednio (-49 proc.). W żadnym kanale nie zanotowano wzrostu liczby rejestracji, a w przypadku importerów nie było ani jednej. Liderem na rynku samochodów dostawczych po pierwszej dekadzie stycznia jest Fiat (106 szt.), przed Fordem (105 szt.) i Volkswagenem (77 szt.). W zestawieniu najczęściej rejestrowanych modeli prowadzi fiat ducato (67 szt.).

Samaru prognozuje, że w całym 2021 r. zarejestrowanych zostanie 467 tys. nowych aut osobowych (o 9,9 proc. więcej niż w 2020 r.) i 63 tys. dostawczych (wzrost o 8,6 proc.).

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane