P4 i Netia z zarzutami UOKIK ws. prezentacji cen usług

PAP
opublikowano: 2025-01-22 09:11

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty P4 i Netii w związku z prezentowaniem cen usług w wysokości uwzględniającej fakultatywne rabaty w sposób, który może wprowadzać w błąd. Kary mogą sięgnąć do 10 proc. obrotów.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W komunikacie UOKiK podano, że zarówno P4 (operator sieci Play), jak i Netia w przekazach reklamowych oraz podczas telefonicznych rozmów sprzedażowych prezentują ceny swoich usług uwzględniające rabaty - po 5 zł miesięcznie za wyrażenie zgód marketingowych oraz za wybór faktury w formie elektronicznej.

Mylące prezentacje

W ocenie UOKiK konsumenci mogą nie wiedzieć, że cena jest czymś uwarunkowana. W zależności od środka komunikacji (reklamy, rozmowa z konsultantem) spółki nie przedstawiają ceny bez rabatów lub informacji o rodzajach i wysokości rabatów uwzględnionych w cenie, bądź robią to w sposób nieczytelny lub na zbyt późnym etapie zawierania umowy.

Jak wskazano, klienci, którzy ostatecznie nie chcą korzystać z e-faktury, ani zgadzać się na marketing muszą płacić łącznie o 10 zł wyższy miesięczny abonament niż wskazywała oferta, na którą się decydowali.

"Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych może wprowadzać w błąd. Przedsiębiorcy - poprzez podanie niższej ceny - zyskują zainteresowanie klientów, którzy nie wiedzą, że oferta wymaga spełnienia dodatkowych warunków. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że cena podana w reklamach, jak i przez telefonicznego konsultanta, jest tą, którą będą płacić. Jeśli jest ona od czegoś zależna, to musi być to od razu wyraźnie zakomunikowane konsumentom" - powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Więcej w oficjalnym komunikacie UOKiK:

P4_Netia_komunikat

Pobierz PDF