Pamiętaj, człowieku, o feedbacku

opublikowano: 02-12-2020, 14:43

Menedżer, któremu zależy na rozwoju pracownika, czasem bywa niemiły – ale zawsze jest życzliwy.

Żyjemy w czasach dyktatury uprzejmości. Rozciąga się ona też na niektóre środowiska pracy. W dobrym tonie jest pracownika doceniać i chwalić, nie wypada go krytykować, ganić i napominać. Tymczasem dobrzy liderzy umiejętnie przechodzą od uprzejmej do szorstkiej komunikacji zwrotnej – i na odwrót. Dzięki tej elastyczności feedback staje się skutecznym narzędziem motywacyjno-aktywizującym.

Szczerość:
Szczerość:
Najgorsza prawda jest lepsza niż pozorna dobroduszność szefa, polegająca na niepodejmowaniu trudnych tematów – mówi Michał Gembal, dyrektor marketingu w firmie Arcus.
Marek Wiśniewski

– Nie każmy swoim ludziom domyślać się, co myślimy o ich pracy. Szorstkie słowo szefa, jego surowa ocena są lepsze od milczenia, bo pozwalają człowiekowi zorientować się, co robi dobrze, a co powinien poprawić. Z braku szczerej rozmowy bierze się niepewność będąca źródłem stresu – uważa Michał Gembal, dyrektor marketingu w spółce Arcus.

Uściśla, że potępia informacje zwrotne, które mają charakter oskarżenia, upokorzenia lub ośmieszenia albo są manifestacją siły. Wierzy natomiast, że czasem więcej zdziała się konsekwencją niż spolegliwością. Ale stanowczość lidera – dodaje – musi wypływać z życzliwości i pragnienia rozwoju pracownika.

– Jeszcze jedno: pochwały udziela się publicznie, reprymendy – w cztery oczy – przypomina Michał Gembal.

A co, jeśli pod wpływem nerwów menedżer powie coś niewłaściwego? M. Tamra Chandler w książce „Feedback (i inne brzydkie słowa)” zaleca zasadę 5:1, która zdaniem terapeutów rodzinnych może poprawić prawie każdy związek. Jeśli chcemy tworzyć trwałe, zdrowe i szczęśliwe małżeństwa – mówią – stosunek pozytywnych reakcji do negatywnych musi być większy niż pięć do jednego. Przykład: wybuch złości nie zniszczy zaufania, miłości, jeżeli zneutralizujemy go słowem „przepraszam”, uśmiechem i garścią superlatyw. Jak zapewnia autorka, reguła 5:1 ratuje zakochane pary, ale także relacje na linii szefowie – podwładni.

Poznaj program drugiej edycji "Akademia Lidera - doświadczenia lidera" 2 lutego - 30 marca 2021 >>

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane