Pandemia napędza najdroższe auta

opublikowano: 22-04-2021, 20:00

Ostatnie miesiące przyniosły ogromny wzrost zainteresowania nowymi i używanymi autami premium. Sprzedaż popularnych spada, ale tylko na rynku wtórnym.

Grupa Aures Holdings, operator sieci centrów samochodowych AAA AUTO, poinformowała, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy o kilka procent spadła sprzedaż używanych samochodów w najpopularniejszych przedziałach cenowych (od 9 do 20 tys. zł), ale znacznie wzrosło zainteresowanie autami luksusowymi.

— W całej naszej grupie najbardziej wzrosła sprzedaż samochodów w cenie powyżej 120 tys. zł, których sprzedaliśmy o 40 proc. więcej niż w tym samym okresie rok temu. W Polsce wzrost był jeszcze wyższy i wyniósł 56 proc. Podczas pandemii COVID-19 klienci na wszystkich rynkach, na których działamy, wydali na oferowane przez nas luksusowe samochody niemal 15 mln EUR — mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna Aures Holdings.

W przedziale cenowym od 9 do 90 tys. zł zanotowano stagnację lub niewielki spadek.

— Mamy tu do czynienia z tendencją odroczonej konsumpcji. Ludzie, którzy planowali zmienić samochód, wciąż czekają i używają dotychczasowego. Widać to również w rosnących cenach części zamiennych i usług — wyjaśnia Karolina Topolova.

Wśród najdroższych samochodów używanych sprzedawanych w Polsce znalazły się np. prawie nowe BMW 430i za 160 tys. zł, range rover evoque za 160 tys. zł, alfa romeo stelvio turbo Q4 z za 143 tys. zł. Grupa AAA AUTO sprzedawała też takie samochody, jak mercedes-benz G63 AMG za 890 tys. czy mercedes-benz GLE 53 AMG za 480 tys. zł.

Podobnego zjawiska doświadczają również sprzedawcy nowych aut. W I kw. 2021 r. wydziały komunikacji wpisały do swoich baz 23,9 tys. samochodów z wyższej półki, o ponad jedną czwartą więcej niż rok wcześniej.

Ten niezły wynik kolejny raz potwierdza tezę, że samochody premium kupowane przez firmy i zamożnych klientów indywidualnych są odporniejsze na pandemiczne zawirowania niż auta z segmentu popularnego. Udział pojazdów klasy premium w rynku aut osobowych w Polsce wyniósł w marcu 21,2 proc. To drugi pod względem wysokości wynik procentowy w historii polskiej motoryzacji (większy o 1 pp. był tylko w kwietniu 2020 r.). Trzeba jednak mieć na względzie, że skok liczby rejestracji to w dużej mierze także efekt relatywnie niskiej bazy porównawczej. Podczas ubiegłorocznej pierwszej fali pandemii znacznie spadła liczba rejestracji nowych samochodów.

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że ciągu trzech miesięcy 2021 r. zarejestrowano w Polsce 117,9 tys. wszystkich aut osobowych, o 9,5 proc. więcej r/r.

Najpopularniejszą marką nowego auta osobowego z segmentu premium po I kw. jest BMW (niemal 6,1 tys. rejestracji), przed Mercedesem (5,4 tys.), Audi (5 tys.), Volvo (3,8 tys.) i Lexusem (ponad 1,6 tys.). Najczęściej rejestrowanym modelem było volvo XC60 (1,5 tys.), BMW 3 (1,1 tys.) i volvo XC40 (1 tys.)

Wzrost w segmencie premium byłby z pewnością jeszcze wyższy, gdyby nie kłopoty produkcyjno-logistyczne, które wypłynęły na znacznie wydłużenie terminu dostaw nowych samochodów.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane