Pandemia topi branżę szkoleń

opublikowano: 16-12-2020, 14:43

70 proc. firm szkoleniowych dokłada do swojej działalności. Czy rząd rzuci im koło ratunkowe?

Przetrwanie czy rozwój? Wielu pracodawców w Polsce wybrało pierwszą opcję. Ofiarą są trenerzy, którzy mają coraz mniej zleceń. Prawie 80 proc. operatorów usług rozwojowych nie jest już w stanie finansować działalności z bieżących dochodów. 70 proc. musiałoby ogłosić bankructwo, gdyby nie oszczędności. Ponad 95 proc. odnotowało spadek sprzedaży z powodu koronawirusa – wynika z najnowszego badania Polskiej Izby Firm Szkoleniowych (PIFS).

– Pandemia nie sprzyja decyzjom o inwestowaniu w ludzi, bo ono zwraca się po kilku latach. Tymczasem biznes koncentruje się na tym, co przynosi efekty już, zaraz, natychmiast – komentuje Piotr Piasecki, prezes PIFS.

Co z zapowiadanym wybuchem edukacji zdalnej?

Szkoda:
Szkoda:
Zapowiadany boom na szkolenia online się nie pojawił.

– Od lat w biznesie mówi się o e-learningu, niemniej pracownicy wolą zajęcia stacjonarne, realizowane w siedzibach przedsiębiorstw, hotelach i centrach konferencyjnych. To kwestia przyzwyczajeń i podzielanego przez większość pracowników przekonania, że bezpośredni kontakt ze szkoleniowcem, instruktorem lub prelegentem ma większą wartość – twierdzi Maja Gojtowska, ekspertka ds. employer brandingu i HR.

Rzeczywiście, webinaria, telekonferencje czy coaching wideo cieszą się mniejszą popularnością niż chcieliby organizatorzy e-nauki. Zwłaszcza że pod hasłem optymalizacji biznes zamraża przedsięwzięcia szkoleniowe.

– Na początku pandemii mieliśmy nadzieję, że znaczna część szkoleń będzie realizowana online. Stało się inaczej. Głównym problemem jest spadek popytu na usługi rozwojowe, co dla wielu przedstawicieli naszego sektora oznacza konieczność zakończenia lub zawieszenia działalności. Szybkiej poprawy sytuacji się nie spodziewamy. Bez wsparcia rządu obecne perturbacje będą miały bardzo dotkliwe konsekwencje, dzisiaj jeszcze trudne do przewidzenia – mówi Piotr Piasecki.

A teraz wyobraźmy sobie, że pracownicy w bliskiej przyszłości dadzą się przekonać do nauki na odległość. Czy byłoby to błogosławieństwem dla branży? Raczej nie. Barierą są pieniądze na systemy IT, które pozwoliłyby sektorowi działać na szerszą skalę w takich kanałach jak online, mobile i multimedia. Dużo do życzenia pozostawiają też kompetencje informatyczne potencjalnych odbiorców.

– Nie uda się nam w krótkim czasie przejść transformacji cyfrowej. Wynika to m.in. z przesłanek ekonomicznych. Mniejszy popyt na szkolenia blokuje możliwości finansowania takich inicjatyw – uważa Piotr Piasecki.

Co mogłoby pomóc branży? Niemal 60 proc. respondentów ratunek widzi przede wszystkim w możliwości odroczenia płatności i zobowiązań wobec państwa. 36 proc. oczekuje finansowania przez rząd wynagrodzeń i rozliczeń z podwykonawcami, 32 proc. – pomocy w zmianie modelu biznesu i inwestycjach w tej dziedzinie. Dla 27 proc. ankietowanych wsparciem byłyby pożyczki.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane