Parki handlowe budują masę

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2022-02-14 20:00

Wśród nieruchomości handlowych najwięcej powstaje parków. Stanowią już siedem na dziesięć obiektów w budowie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaki udział w rynku nieruchomości handlowych mają parki handlowe
  • ile powierzchni handlowej oddano do użytku w 2021 r., a ile zostanie oddane w 2022 r.
  • dlaczego parki handlowe cieszą się coraz większą popularnością wśród inwestorów

Na koniec roku w Polsce było ponad 15,4 mln m kw. powierzchni handlowej. Według raportu BNP Paribas Real Estate Poland (BNP Paribas REP) najwięcej miejsca pod handel jest w Warszawie (ponad 2,1 mln m kw.), w konurbacji katowickiej (1,5 mln m kw.) i Trójmieście (965 tys. m kw.). Według danych CBRE w 2021 r. przybyło 300 tys. m kw. powierzchni handlowej (czyli o 12 proc. więcej niż rok wcześniej) i tyle samo ma przybyć w 2022 r.

Parki górą

Według BNP Paribas REP na koniec roku parki handlowe i wolnostojące obiekty miały w sumie 30 proc. udziału w rynku powierzchni handlowej - odpowiednio: 11 proc. i 19 proc. Najwięcej, bo 68 proc., stanowiły tradycyjne centra handlowe. CBRE zwraca uwagę, że parki handlowe dominują wśród nowych obiektów, stanowiąc 70 proc. wszystkich obiektów handlowych w budowie i ponad połowę nowo powstającej powierzchni.

– Bardziej kompaktowe formaty handlowe bardzo dobrze radzą sobie z pandemią, a ich perspektywy są obiecujące przyszłość. Klienci przestali na nie patrzeć jak na ubogich krewnych centrów handlowych, a zobaczyli w nich dostępne i wygodne miejsca szybkich zakupów. Nowe obiekty, szczególnie w mniejszych miastach, są centralnymi punktami, wokół których koncentruje się życie. Wprowadzają też na lokalne rynki nowe marki, często znane z większych galerii handlowych – mówi Klaudia Okoń, konsultantka BNP Paribas REP

Rośnie odwiedzalność

Podobnie jak w 2020 r. funkcjonowanie części obiektów handlowych było w 2021 r. ograniczone przez 2,5 miesiąca z powodu restrykcji antycovidowych, jednak negatywny wpływ obostrzeń okazał się mniejszy niż w pierwszym pandemicznym roku.

– Odwiedzalność wzrosła, w najlepszych miesiącach zbliżając się nawet do poziomu sprzed pandemii. Zwiększały się również obroty sklepów. O ile w 2020 r. spadek wyniósł 30 proc., o tyle w minionym roku był tylko 16-procentowy względem 2019 r. – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Według CBRE czynsze umowne w najlepszych centrach handlowych są stabilne. Obecnie dla najlepszych lokali o powierzchni do 100 m kw. wynoszą 100-130 EUR/mies./m kw. w Warszawie i 40-50 EUR/mies./m kw. w pozostałych dużych miastach. Sytuacja rynkowa spowodowała jednak, że najemcy zyskali więcej możliwości negocjowania czynszów efektywnych. W 2022 r. może pojawić się presja na obniżkę stawek w obiektach starszych i ze słabszą pozycją na rynku.

W 2021 r. inwestorzy nie rezygnowali z kupowania obiektów handlowych. Według BNP Paribas REP rośnie zwłaszcza zainteresowanie centrami typu convenience, umożliwiającymi szybkie zakupy blisko domu, supermarketami i obiektami wolnostojącymi. W sumie w 2021 r. inwestorzy wydali na obiekty handlowe nad Wisłą blisko 900 mln EUR, co oznacza wzrost o 37 proc. r/r.