Powierzchnia handlowa w Polsce urosła I kwartale 2023 r. o 107,4 tys. m kw. i wynosi już 13,5 mln m kw. – wynika z najnowszego raportu CBRE. Wśród nowych obiektów dominują parki handlowe, które stanowią dwie trzecie z 12 oddanych do użytku obiektów. Nie zabrakło także większych projektów, takich jak zmodernizowane galerie Fort Wola i Promenada w Warszawie.

– Uwaga deweloperów w dalszym ciągu koncentruje się na parkach handlowych w mniejszych miastach. Jednocześnie rozwija się segment obiektów wielofunkcyjnych, w których zakupy pełnią rolę uzupełniającą, wpisujących się w koncepcję 15-minutowego miasta – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.
Podaż powierzchni handlowej w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców stanowi już jedną czwartą całości i wciąż rośnie. Na koniec I kwartału br. w budowie znajdowało się 362,3 tys. m kw. nowej przestrzeni, z której większość (71 proc.) stanowią parki handlowe. Ponad połowa z tej powierzchni (55 proc.) zasili mniejsze miejscowości. Wśród najemców najszybciej powiększa się grupa dyskontów niespożywczych, takich jak Pepco, Tedi, Dealz czy Action, oraz sieci spożywcze. Od początku roku w Polsce pojawiły się dwie nowe marki, są to ukraiński Master Burger oraz brytyjski Lush.
Według CBRE zmiana nawyków konsumentów sprawiła, że widać też zainteresowanie ulicami handlowymi. Rośnie liczba najemców, którzy otwierają na nich swoje sklepy. W konsekwencji maleje wskaźnik pustostanów, a czynsze wróciły do kwot sprzed pandemii.
Czynsze w najlepszych centrach handlowych w Warszawie wynoszą ok. 100-130 EUR miesięcznie za m kw., a w innych największych miastach w Polsce ok. 40-60 EUR za m kw. za miesiąc. Z kolei w parkach handlowych czynsze sięgają 9-12 EUR za m kw. za miesiąc.