Patriotyzm to rządy prawa

opublikowano: 22-05-2013, 00:00

Rozmowa z Jackiem Rostowskim, wicepremierem, ministrem finansów

„Puls Biznesu”: Czy płacenie podatków uważa pan za przejaw patriotyzmu, a optymalizację podatkową za jego brak?

Jacek Rostowski: Zasada uczciwości i równości wymaga, aby obciążenia podatkowe stosownie do swoich możliwości ponosili wszyscy. Unikanie opodatkowania poprzez tworzenie sztucznych, pozornych struktur i transakcji to nic innego, jak oszustwa podatkowe. Takiej postawy nigdy nie nazwałbym patriotyczną. Także na poziomie Unii Europejskiej postanowiliśmy wzmocnić wspólne działania, wyjść naprzeciw uczciwym przedsiębiorcom. Polska jako pierwszy kraj naszego regionu przyłączyła się do inicjatywy G6, zmierzającej do ustalenia mechanizmu automatycznej wymiany informacji dotyczącej oszustw podatkowych. Celem jest, żeby uczciwym podatnikom było łatwiej płacić podatki, a nieuczciwym — trudniej ich nie płacić. Międzynarodowa wymiana informacji znacząco ułatwi ściganie oszustw, a we wspólnych działaniach na rzecz kultury podatkowej i rządów prawa widzę właśnie nowoczesny patriotyzm gospodarczy.

Wpływy z CIT to niewiele ponad 11 proc. wpływów budżetowych. Niektórzy eksperci sugerują jego zniesienie. Ich zdaniem, budżet wiele by nie stracił, a wzrosłaby przedsiębiorczość, inwestycje i wpływy z VAT. Co pan sądzi o takim pomyśle?

Takie rozwiązanie rodziłoby drastyczną nierówność między podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą w zależności od formy. Dlaczego spółka prawa handlowego (a więc pośrednio jej udziałowcy czy akcjonariusze) miałaby być zwolniona z podatku od swojego dochodu, a przedsiębiorca, który odpowiada za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem, miałby być objęty podatkiem dochodowym PIT? Takie rozwiązanie wprowadziłoby drastyczne nierówności na rynku, a uprzywilejowaną pozycję zyskałyby korporacje i inne osoby prawne. Na taką sytuację mojej zgody nie ma, ponieważ uważam, że zapewnienie równej konkurencji jest najpewniejszą metodą rozwoju gospodarczego.

Przedsiębiorcy częściej niż na wysokość stawek podatku CIT i VAT skarżą się na niejasność przepisów i różniące się interpretacjeurzędników skarbowych. Czy dostrzega pan potrzebę jakichś zmian? Czego i kiedy należy się spodziewać?

Jednym z naszych priorytetów jest zapewnienie spójności stosowania prawa podatkowego. W tym celu już kilka lat temu zmienił się system wydawania wiążących interpretacji prawa podatkowego i choć wciąż zdarzają się sprzeczne interpretacje, chyba niemal wszyscy zgadzają się, że w tym względzie nastąpiła zasadnicza poprawa. W projektowanych założeniach do ordynacji podatkowej proponujemy zmiany, które powinny zwiększyć efektywność tego systemu. Duża zmiana powinna wejść w życie w połowie przyszłego roku. Należy pamiętać, że w znakomitej większości państw UE nawet nie istnieje system interpretacji wyprzedzających działania podatnika, taki jaki mamy w Polsce. Podatników odsyła się tam po prostu do doradców podatkowych i muszą oni podjąć decyzje biznesowe na własne ryzyko. Interpretacje w tamtych krajach są wydawane w czasie kontroli i wobec tego nie są nawet publikowane. W Polsce podatnik może otrzymać interpretację skutków podatkowych zamierzanego działania. Interpretacja ta jest wiążąca dla fiskusa, ale podatnik może się od niej odwołać.

Czy Polska to miejsce przyjazne biznesowi? Czy rząd planuje jakieś działania, by wzmocnić przedsiębiorczość?

Moje doświadczenie wskazuje, a dane statystyczne potwierdzają, że w warunkach swobodnego przepływu towarów, kapitału i pracy polscy przedsiębiorcy doskonale sobie radzą. Dlatego poprawa warunków rozwoju przedsiębiorczości to przede wszystkim ograniczanie barier, takich jak dostęp do wykonywania zawodów czy możliwość elastycznego zatrudniania. Z drugiej strony w szczególności małe firmy mają utrudniony dostęp do rynku kredytowego. Dlatego uruchomiliśmy i będziemy rozwijać program gwarancji dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw na gigantyczną skalę. Jesteśmy gotowi na pokrycie gwarancjami aż 50 mld zł kredytów obrotowych, a w ciągu niespełna dwóch miesięcy od uruchomienia programu 1700 firm skorzystało z gwarancji de minimis.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Nawacki

Polecane