Pfizer wkroczył na nowy rynek. Powodem spadek sprzedaży szczepionek

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2024-08-27 14:55

W obliczu spadającego popytu na produkty związane z wirusem COVID-19 Pfizer wprowadził nową strategię dotarcia do potencjalnych klientów: omijając pośredników, firma zaczyna sprzedawać leki bezpośrednio pacjentom – podaje agencja Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

We wtorek Pfizer uruchomił stronę internetową, która umożliwia użytkownikom umawianie się na wizyty szczepień lub konsultacje online z lekarzami, którzy mogą przepisywać leki na wirusa COVID-19, migrenę i inne schorzenia. Leki te są następnie wysyłane bezpośrednio do drzwi pacjentów. Strona o nazwie PfizerForAll pozwala firmie oferować swoje produkty w miejscu, gdzie klienci przebywają najczęściej, czyli w Internecie.

Niektórzy lekarze wyrażają obawy, że może to być ryzykowne dla pacjentów. Amerykańskie towarzystwo medyków ostrzega np., że takie platformy często polegają na lekarzach telemedycyny, a nie na lekarzach rodzinnych, z którymi pacjenci mają długoterminowe relacje. Może to „sprawić, że pacjenci będą zdezorientowani i źle poinformowani na temat leków”, jak twierdzi organizacja.

Pfizer wprowadził jednak mechanizmy kontroli na swojej platformie, aby zapobiec nieprawidłowościom. Pacjenci mogą łatwo umówić się na szczepienie przeciwko COVID-19, wybierając zarówno szczepionkę Moderny, jak i Pfizera. Osoby podejrzewające u siebie zakażenie wirusem COVID-19 mogą skorzystać z wirtualnej konsultacji za 35 USD za pośrednictwem telemedycznego dostawcy UpScriptHealth lub umówić się na wizytę u lekarza osobiście przez platformę ZocDoc. Obie te usługi działają niezależnie od Pfizera.

Pfizer potrzebuje wzrostu sprzedaży. Przychody firmy osiągnęły 100 mld USD w 2022 roku dzięki sprzedaży związanej z pandemią, ale od tego czasu spadły z powodu malejącego popytu na szczepionki i leki na wirusa COVID-19. Wysiłki, aby wejść na ogromny rynek nowych leków na odchudzanie, napotkały rozczarowania i opóźnienia. Znaczne inwestycje w terapie nowotworowe również nie zyskały jeszcze uznania na Wall Street.

Pfizer z dużymi problemami

Niedawno stan Kansas w USA wniósł pozew przeciwko firmie Pfizer, zarzucając jej wprowadzanie społeczeństwa w błąd w związku ze szczepionką na COVID-19. Oskarżenia obejmują zatajanie potencjalnych ryzyk związanych z preparatem oraz rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na temat jego skuteczności.

Trzy miesiące temu informowaliśmy również, że Pfizer, GSK i inne firmy farmaceutyczne będą musiały stawić się przed sądem w Delaware. Sędzia orzekł, że istnieje wystarczająca ilość dowodów, aby sprawa dotycząca leku Zantac, który może być powiązany z ryzykiem wystąpienia raka, została rozpatrzona przez ławę przysięgłych.

Dziesięć miesięcy temu Pfizer wstrzymał prace nad nowym lekiem na odchudzanie z powodu częstych skutków ubocznych. Zgodnie z informacjami agencji Bloomberg, ponad połowa uczestników badań musiała przerwać stosowanie eksperymentalnego leku z powodu nasilonych objawów takich jak nudności i wymioty, co stanowiło poważny problem dla firmy koncentrującej się na innowacyjnych terapiach.

W czerwcu Pfizer poinformował, że jego eksperymentalna terapia genowa na dystrofię mięśniową Duchenne’a (DMD) nie przyniosła poprawy funkcji ruchowych u pacjentów w zaawansowanej fazie badania w porównaniu z placebo.