Młodym przedstawicielom biznesu często brakuje kompetencji do budowania skutecznej strategii rozwoju firm, wiedzy marketingowej czy umiejętności związanych z prowadzeniem biznesu na skalę międzynarodową. Pokazywanie dobrych praktyk i doświadczeń biznesowych jest ważnym czynnikiem sukcesu w dobie gospodarki opartej na wiedzy. Temu służy Szkoła Pionierów Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR).
Darmowe szkolenia
— Pandemia przyśpieszyła nasze działania e-learningowe. Nagraliśmy szybciej, niż planowaliśmy, kursy internetowe. Pierwszy pokazuje m.in., jak stworzyć model biznesowy, jeśli ma się pomysł na biznes. Cieszy się bardzo dużą popularnością. Drugi, przygotowany przez prawników i księgowych, mówi o tym, jak założyć firmę, czyli wszystko, co należy wiedzieć, aby rozpocząć własną działalność — mówi Eliza Kruczkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Innowacji w PFR.
Trzeci kurs prezentuje opcje na rozwój firmy.
— Tłumaczymy, czym jest venture capital, podpowiadamy, jak pozyskać finansowanie na rozwój, gdzie szukać wsparcia: w funduszach czy wśród aniołów biznesu, a może najbliższej rodziny. Opcji na rozwój firmy jest wiele, dlatego pokazujemy różne możliwości i uczymy, jak współpracować, jak negocjować z inwestorem — mówi Eliza Kruczkowska.
Czwarty kurs dotyczy wykorzystania chmury w biznesie oraz korzyści, jakie to przynosi. Co ważne — wszystkie kursy, podcasty, e-booki i audiobooki są dostępne na stronie PFR za darmo. Zaletą szkoleń jest przystępny język, pozbawiony tzw. nowomowy i slangu europejskich funduszy.
Po trzech edycjach Szkoły Pionierów, w których uczestniczyło 150 osób, powstało ponad 80 firm, które uzyskały 85 mln zł wsparcia.
— To świadczy o tym, że jak się połączy technologię, biznes i kreatywność, to może powstać atrakcyjny miks — zespół o nieszablonowym myśleniu, który potrafi stworzyć bardzo ciekawe projekty i odnieść sukces. Szkoła Pionierów to taka kuźnia startupowych talentów — podkreśla Eliza Kruczkowska.

Zielona edycja
Tegoroczna edycja Szkoły Pionierów, która odbędzie się we wrześniu, poświęcona jest zielonym projektom. Organizatorzy — Polski Fundusz Rozwoju z partnerem, którym jest Allegro — szukają chętnych w wieku od 20 do 40 lat, a nabór trwa do 24 czerwca. Osoby chcące włączyć się w ochronę klimatu powinny mieć zarys swojej koncepcji.
— Aby ich nakierować, przedstawimy im niektóre wyzwania, m.in. wykorzystanie opakowań ekologicznych w e-commerce, budowa samorządowego systemu zbierania danych do stworzenia polskiej mapy ciepła, tworzenie magazynów energii, które ograniczą straty korzystającym z fotowoltaiki — wyjaśnia Eliza Kruczkowska.
Allegro również zaprezentuje swoje wyzwania. Jedno z nich dotyczy tzw. ostatniej mili. Według Arkadiusza Kawy, dyrektora Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania, w Polsce dostarcza się codziennie średnio około 3 mln paczek. Ostatnia mila to nawet 40 proc. kosztów logistyki, więc jest tu wielkie pole do optymalizacji.
Ścieżka rozwoju
Po intensywnym zdobywaniu wiedzy, warsztatach, spotkaniach oraz indywidualnych i grupowych konsultacjach uczestnicy Szkoły Pionierów będą mieli kilka miesięcy na doskonalenie swojego pomysłu. Dla trzech najlepszych zespołów przewidziane są nagrody — łącznie wyniosą 100 tys. zł.
— Podczas gali finałowej zespoły zaprezentują swoje pomysły. Jako PFR zadbamy o to, by zostały ocenione przez fundusze venture capital zainteresowane wsparciem start-upów na ich wczesnym etapie rozwoju — mówi Eliza Kruczkowska.
Liczba start-upów w obszarze ekologii z roku na rok rośnie. Tak dzieje się w Polsce i na świecie, gdyż coraz więcej osób zdaje sobie sprawę ze zmian klimatu i wynikających z tego zagrożeń. Wsparcie firm z obszaru zrównoważonego rozwoju wynika więc z potrzeb cywilizacyjnych.
— Z podsumowania trzech edycji Szkoły Pionierów wynika, że z 85 powstałych firm 17 proc. działa w branży cleantech. Najbliższe lata będą sprzyjać firmom z obszaru zielonej transformacji — twierdzi Eliza Kruczkowska.
Ten trend widać też w innych krajach. Niedawno Breakthrough Energy Ventures (BEV), fundusz venture capital zajmujący się czystymi technologiami, zebrał 1 mld USD na inwestycje w start-upy tworzące technologie z obszaru zrównoważonego rozwoju. Zarządza nim Bill Gates.
W Polsce wsparcie dla start-upów deklarują przedstawiciele rodzimego rynku VC i administracji publicznej oraz prywatni inwestorzy, którzy także szukają zielonych perełek.
— Mamy sporo ciekawych rozwiązań. Na przykład łódzki start-up UVera opracował substancję chroniącą przed promieniowaniem słonecznym. Rozwiązanie jest ekologiczne, bezpieczne i naturalne. Firma zajęła I miejsce w europejskim konkursie EIT Health InnoStars Awards. Obecnie stosowane filtry UV nie są obojętne dla zdrowia i środowiska. Mogą powodować uszkodzenia DNA i reakcje alergiczne, zwiększać ryzyko raka skóry. Naruszają morski ekosystem i wpływają negatywnie na rafy koralowe — podkreśla Eliza Kruczkowska.
PFR Ventures ogłosił niedawno nowy program — PFR GreenHub FoF. To publiczny fundusz z budżetem 200 mln zł.
— Kwota wystarczy na inwestycje w cztery do pięciu funduszy. Jeżeli program spotka się z większym zainteresowaniem, poszukamy możliwości zwiększenia budżetu — twierdzi Małgorzata Walczak, dyrektor inwestycyjna w PFR Ventures.
Fundusze PFR mają inwestować w spółki rozwijające technologiczne projekty z obszarów m.in. cleantech, OZE, transformacji i wydajności energetycznej, proekologicznej produkcji żywności czy wytwarzania produktów z kategorii moda.