PHARE: część firm nie ma szans

Monika Niewinowska
opublikowano: 2004-05-27 00:00

Niektóre branże zostały wykluczone z możliwości ubiegania się o wsparcie z funduszy PHARE 2002.

Czytając wytyczne do programów finansowanych z PHARE 2002, łatwo popaść w euforię. Podniesione progi dofinansowania, zwiększone wartości dotacji, ułatwione procedury... Niestety, szczegółowa lektura może ostudzić zapał. Największe rozczarowanie spotka firmy transportowe.

Transport w niełasce...

Firmy transportowe nie będą mogły otrzymać dotacji na samochody, naczepy, przyczepy i inne urządzenie z grupy 7 Klasyfikacji Środków Trwałych. Zakaz ten będzie obowiązywał również w sektorowym programie operacyjnym Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, finansowanym z funduszy strukturalnych.

— Dotacje udzielane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zostały przygotowane w oparciu o rozporządzenie Komisji Europejskiej 70/2001 dotyczące pomocy publicznej dla małych i średnich firm. Zapisano w nim, że firmy prowadzące działalność transportową jako główną nie mogą otrzymać dotacji na zakup środków transportu — tłumaczy Monika Karwat z PARP.

Firmy transportowe mogą ubiegać się o środki na wyposażenie biura, komputery itp. Fundusze strukturalne pozwolą im na dofinansowanie budowy i rozbudowy budynków, np. magazynów.

Inny przepis UE zakazuje firmom transportowym korzystania z dwóch dotacji doradczych PHARE 2002: Wstęp do jakości oraz Dostęp do usług innowacyjnych.

— Firma transportowa, która chce uzyskać dotację na wdrożenie systemu zarządzania jakością, musi poczekać do uruchomienia programu Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw. Dotację taką przewidziano w działaniu 2.1 — mówi Monika Karwat.

Paradoksalnie z PHARE 2002 dotacje na samochody mogą otrzymać firmy nie prowadzące działalności transportowej. Jednak nie bez ograniczeń.

— Mogą to być tylko samochody specjalne (rodzaj 743 KŚT) i wózki widłowe (podgrupa 76 KŚT). Dotyczy to także firm, które mają wpisaną w KRS działalność transportową, ale nie jako jedyną i nie jest ona głównym źródłem przychodu — mówi Monika Karwat.

To ograniczenie obowiązuje tylko dla pomocy przedakcesyjnej. W przypadku funduszy strukturalnych i działania 2.3 SPO WKP, firma nie prowadząca działalności transportowej będzie mogła kupić każdy rodzaj samochodu — o ile jest to uzasadnione i przyniesie innowację.

...i nie tylko

Z możliwości ubiegania się o dotacje inwestycyjne i doradcze wyłączone są również inne branże — rolnictwo, rybołówstwo, górnictwo, producenci żeliwa i rur stalowych, transport morski czy włókiennictwo. Trwają prace nad doprecyzowaniem zakresu wykluczeń. Szczególnie istotne jest to w branży spożywczej i tekstylnej.

Budżet PHARE 2002 sięga 58 mln EUR.

Co radzi ekspert

Odpowiedz sobie na te pytania

Każdy przedsiębiorca chcący skorzystać z dotacji musi sobie odpowiedzieć na cztery podstawowe pytania. Trzeba w tym celu przewertować 400 stron wytycznych dla wnioskodawców i wzorów wniosków.

- Czy moja firma znajduje się w regionie, w którym dany program jest dostępny?

- Czy działanie, na które chcę dostać dotację, jest przedmiotem uwzględnionym w programie?

- Czy moja firma kwalifikuje się do uzyskania wsparcia z programu?

- Czy koszty, które chcę przedstawić do dofinansowania, mieszczą się w kategorii kosztów kwalifikowanych?

Damian Dec właściciel firmy doradczej ATFIN