Piąty stadion spija piankę

10-04-2012, 00:00

WOJNY RYNKOWE

Wielkanocna plajta olimpijskich nadziei piłkarzy ręcznych przywołuje naturalne pytania o reklamową skuteczność sponsoringu. Świat biznesu oczywiście zawiera ze światem sportu umowy wieloletnie i oczekuje efektów w dłuższym horyzoncie.

Niemniej w święta widoczne na koszulkach szczypiornistów logo Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa wizerunkowo mu się nie przysłużyło...

Chociaż akurat w wypadku tej firmy nie ma to rynkowego znaczenia, jako że PGNiG pozostaje gazowym monopolistą.

Podczas Wielkanocy wybuchła za to nowa wojna w branży i tak ostro wewnętrznie konkurującej — piwnej. Oto Telewizja Polska rozpoczęła przed EURO 2012 emisję miniserialu „Piąty stadion” (zakończy się dopiero 2 lipca), reklamującego piwo Tyskie.

Jeśli w tej żenującej fabularnie produkcji utopione zostały pieniądze z abonamentu, to jest to wystarczający powód do jego niepłacenia.

No, chyba, że całość sfinansowała jak zwykłą reklamę Kompania Piwowarska — wtedy wątek ogranicza się do obyczajów biznesowych.

Przypomnijmy, że partnerem EURO 2012 jest Carlsberg, globalny piwny sponsor UEFA od roku 1998. Z kolei polską reprezentację poprzez Warkę sponsoruje Grupa Żywiec. Dlatego uderzenie Tyskiego to ostre pójście po bandzie.

Reklama pod płaszczykiem serialu została skonstruowana bardzo sprytnie. Nigdzie nie pojawia się choćby skrawek logo EURO 2012, wypowiadane są tylko neutralne zdania oznajmujące, typu: „Polska organizuje mecze”, „wybudowała cztery stadiony” itd.

Dlatego ani UEFA, ani PZPN, ani Carlsberg, ani Grupa Żywiec wprost nie będą mogły się do niczego przyczepić, choć na pewno trafi je szlag.

Skojarzeniowy związek „Piątego stadionu” z EURO 2012 to oczywistość, jednak prawnie skojarzenia są dowodami o wartości zerowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JACEK ZALEWSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Piąty stadion spija piankę