Pięciu rozważa wejście do Piasta

Paweł Mazur
05-03-2001, 00:00

Pięciu rozważa wejście do Piasta

Firma zamierza sprzedać w tym roku 1,25 mln hl piwa

Na krótkiej liście podmiotów, które są zainteresowane kupnem Browarów Dolnośląskich Piast, znalazły się cztery firmy z branży i jedna instytucja finansowa. Negocjacje potrwają jeszcze kilka miesięcy. Tymczasem najbliższe NWZA zadecyduje o dokonaniu zastawu rejestrowego spółki i podwyższeniu jej kapitału akcyjnego.

Za kilka miesięcy Browary Dolnośląskie Piast powinny pozyskać inwestora strategicznego. Rozmowy z firmami, które myślą o wejściu kapitałowym do spółki nabrały tempa.

— Z kilkunastu kandydatów, którzy byli wstępnie zainteresowani inwestycją, została wyłoniona krótka lista. Jest na niej pięć firm. Cztery z nich są podmiotami branżowymi, obecnymi m.in. na naszym rynku, a jedna to instytucja finansowa. Myślę, że najdalej za kilka miesięcy Piast powinien zostać włączony do większych struktur — twierdzi Ryszard Varisella, właściciel Piasta, mający w swoim ręku ponad 97 proc. akcji spółki.

Zastaw pod kredyt

Na 19 marca zostało zapowiedziane nadzwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy firmy. Będzie na nim głosowana uchwała dotycząca wyrażenia zgody na dokonanie zastawu rejestrowego na przedsiębiorstwie.

— Nie ma przeszkód, aby taką decyzję podjąć. Firmie potrzebne są środki w postaci m.in. kredytów obrotowych. Zgoda na dokonanie zastawu rejestrowego jest wymogiem banku, zabezpieczającego w ten sposób kredyty, zarówno te, które zaciągnęliśmy, jak też te, które zamierzamy pozyskać — dodaje Ryszard Varisella.

W 2000 r. dolnośląska firma zredukowała swoje zadłużenie bankowe z 73 mln zł do około 33 mln zł.

Podczas najbliższego NWZA głosowane będzie też podwyższenie kapitału zakładowego Piasta. Spółka wyemituje ponad 3,2 mln akcji serii D, które obejmie jej główny akcjonariusz. Tym samym kapitał zakładowy zostanie podwyższony o równowartość ponad 7,8 mln USD, czyli o mniej więcej 31 mln zł. Po uchwaleniu emisji kapitał zakładowy Piasta będzie wynosił prawie 105,5 mln zł.

Teraz promocja

Pieniądze pozyskane z kredytów oraz planowanego podwyższenia kapitału akcyjnego przeznaczone zostaną przede wszystkim na działania marketingowe, promocyjne oraz dystrybucję. W sumie Piast będzie dysponował kwotą kilkudziesięciu milionów złotych.

— Proces inwestycji w produkcję został już zakończony. Teraz możemy wykorzystać w pełni nasze moce i skoncentrować się na innych działaniach — dodaje Ryszard Varisella.

W 2000 roku Piast sprzedał 1 mln hl piwa, co dało dolnośląskiemu producentowi 4,1-proc. udział w rynku. W 2001 roku browar zamierza ulokować na rynku 1,25 mln hl złotego trunku. Liderem po 2000 roku była Grupa Żywiec (Żywiec, Warka, EB i Leżajsk), która sprzedając około 7,6 mln hl piwa opanowała ponad 31 proc. krajowego rynku. Drugi czołowy producent, czyli Kompania Piwowarska (Lech i Tychy), sprzedała niemal 7 mln hl piwa, co dało jej ponad 29-proc. udział w rynku. W 2000 r. producenci sprzedali około 24 mln hl piwa. W 2001 roku wynik ten trudno będzie powtórzyć, przy wzroście akcyzy i reklamowych zakazach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Mazur

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Pięciu rozważa wejście do Piasta