Pieniądze z kapelusza

Magdalena Mastykarz
opublikowano: 12-02-2014, 00:00

Moda na rękodzieło trwa. Jagoda Kowalewska, założycielka La Dame, kontynuuje rodzinną tradycję i projektuje nakrycia głowy

Folusznik, kaletnik czy kuśnierz to nazwy zawodów, które znajdziemy na liście opatrzonej określeniem „ginące”. Jednak zalany masową produkcją dzisiejszy rynek zdaje się dawać ponowną szansę na zaistnienie wielu z nich. W cenie są rękodzieła z różnych dziedzin wykonane starannie, z dobrych materiałów, na specjalne zamówienie, a tym samym — indywidualne. Potrzebę tę dostrzegła modystka Jagoda Kowalewska, która na modniarstwo postanowiła spojrzeć nie tylko jak na rzemiosło, ale również jak na biznes.

Zobacz więcej

NIE TYLKO W SIECI: Jagoda Kowalewska z La Dame zamierza nawiązać współpracę z kolejnymi butikami i otworzyć własny sklep stacjonarny. Najbliższe plany projektantki kapeluszy to także rozbudowanie kolekcji dla dzieci. [FOT. WOJCIECH ROBAKOWSKI]

Projektują i szyją dla kobiet

— Tradycje modniarskie w mojej rodzinie sięgają 1933 r., kiedy to siostra mojej babci otworzyła w Lesznie swój zakład modniarski, dołączając do niego później swoje młodsze siostry, w tym moją babcię — wspomina właścicielka firmy La Dame.

Jagoda Kowalewska czerpała pełnymi garściami z wiedzy i doświadczenia babci oraz mamy, która jest mistrzem modniarstwa. Projektowała i szyła kapelusze, a gdy okazało się, że są osoby, które chcą je kupować, postanowiła założyć firmę. Było to w czerwcu 2013 r. Aby uruchomić działalność w branży modniarskiej, potrzebne są: minimum 10 form do kapeluszy, parownica modniarska, profesjonalny sprzęt do suszenia kapeluszy i odpowiednio dużo materiałów. W sumie to koszt około 10–15 tys. zł. Wchodząca w świat modniarstwa Jagoda Kowalewska wiele sprzętu i formy miała dzięki wcześniejszej pracy z mamą, dzięki temu nie potrzebowała dużego kapitału na start ani dotacji, a inwestować może wraz z rozwojem i kolejnymi zleceniami. Do współpracy Jagoda zaprosiła mamę Gabrielę Kowalewską — razem tworzą La Dame.

Córka projektuje, a od strony technologicznej produkcję nadzoruje matka. Jagoda zajmuje się też działaniami marketingowymi i kontaktem z klientami, a właściwie... klientkami.

— Oferta naszej firmy skierowana jest do kobiet. To dla nich projektujemy i wykonujemy kapelusze, toczki i fascynatory [ozdoby do włosów — red.]. Wszystkie modele wykonywane są od początku do końca ręcznie, z najlepszej jakości materiałów, które nabywamy na polskim rynku. Dodatkowo prowadzimy sprzedaż ozdób ślubnych oraz ofertę skierowaną do dzieci — obecnie są to tiulowe spódniczki i małe ozdoby — wylicza właścicielka La Dame.

Autoryzowane butiki poszukiwane

Poszerzenie linii dziecięcej i stworzenie La Dame Kids to najbliższe plany na rozwój firmy — prace nad nową kolekcją już trwają, a jej wprowadzenie będzie kosztowało około 1500 zł. W dalszej perspektywie jest otwarcie punktu stacjonarnego. Obecnie sprzedaż odbywa się głównie za pośrednictwem internetu, ale produkty La Dame można też znaleźć w trzech poznańskich butikach autorskich, dla których powstały spersonalizowane kolekcje. Właścicielka firmy stara się też o wejście ze swoimi produktami do butików w Warszawie, Krakowie oraz we Wrocławiu.

Ceny produktów sprzedawanych przez La Dame wahają się od 180 zł do 380 zł za kapelusze, od 70 zł za fascynatory i powyżej 170 zł za toczki. Miesięcznie sprzedaje się do 15 modeli w sprzedaży bezpośredniej i około 10 poprzez współpracujące z La Dame butiki. Promocja odbywa się za pomocą strony internetowej i portali społecznościowych, wiele klientek trafia do firmy z polecenia, nieocenioną drogą reklamy są również kiermasze i targi rękodzieła.

Zobowiązujące wyróżnienie

Oferta La Dame — choć pod tą marką istnieje na rynku dość krótko — zdążyła już trafić na listę „Top 20” międzynarodowego portalu branżowego Hat Academy. Jak przyznaje właścicielka, było to miłe, ale też zobowiązujące wyróżnienie. Zobowiązanie dotyczy zaś samokształcenia, bo warto dodać, że zawód modystki jest rzemiosłem, które podlega pod cech rzemiosł, a żeby móc pełnoprawnie nazywać się modystką, należy zdać egzamin czeladniczy. Do takiego egzaminu przygotowuje się obecnie właścicielka La Dame.

Jak ruszyć z kapeluszem

250–500 zł — koszt wykonania formy do kapelusza

2000 zł — koszt parownicy modniarskiej

1000 zł — koszt suszarki do kapeluszy

1500 zł — miesięczny koszt kupna materiałów na kapelusze

700 zł — koszt egzaminu czeladniczego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Mastykarz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu