Pirxon rozmnaża roboty

opublikowano: 26-08-2019, 22:00

Dostawca RPA z Gdańska zebrał w tym roku zamówienia na 60 „maszyn”. Rośnie i rekrutuje, wyemitował też akcje, żeby przyspieszyć rozwój.

Robotyzacja procesów (RPA) to nowa dziedzina. Portal robonomika.pl od roku publikuje zestawienie działających w Polsce dostawców (firmy same się zgłaszają, publikacja jest nieodpłatna). W najnowszej, piątej edycji w czołówce jest gdański Pirxon. Firma pochwaliła się 20 klientami, wśród których są Kirchhoff Automotive, Agata Meble, Antal, Play, ArcelorMittal Poland, Gdańskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, Suwary, Fraikin Poland, Konica-Minolta, Mondi i Frisco.pl. Druga pod tym względem firma, Brainhint, ma 13 klientów. Konkurentami Pirxona są m.in. Atos Polska, EY i KPMG Advisory, ale — czy to dlatego, że nie mają zgody większej liczby klientów, czy dlatego, że nie zgłosiły wszystkich do portalu, czy po prostu mają mniej wdrożeń — są daleko w tyle.

SZERSZE GRONO:
SZERSZE GRONO:
Po wejściu Pirxona na giełdę akcje nowej emisji zostaną włączone do obrotu publicznego razem z walorami obecnych akcjonariuszy, do których należą: Bartosz Sobolewski, Piotr Kaczmarek, Marcin Banaszek, Karol Kosk, Rafał Podsiadło, Justyna Zawada i Andrzej Kubiak. Właściciele poznali się na studiach, a Smart Media, jak dawniej nazywał się Pirxon, założyli w 2008 r.
FOT. ŁUKASZ GŁOWALA

Dwa razy więcej

Tymczasem gdańska spółka została zasypana zamówieniami.

— Od stycznia do dziś dostaliśmy 60 zamówień, o 95 proc. więcej niż w tym samym okresie 2018 r. Przewiduję, że zwiększymy w tym roku przychody z 4,4 mln zł do 6 mln zł, a zysk — z 680 tys. zł do miliona — mówi Bartosz Sobolewski, prezes Pirxona.

Prym wiodą roboty zajmujące się obsługą faktur — księgowaniem, rozliczaniem, wprowadzaniem i przetwarzaniem danych. Coraz częściej roboty zamawiają firmy z branży logistycznej lub działy logistyczne firm, np. Lumileds wdrożył robota współpracującego z portalami czterech dostawców (zleca przesyłki do wysłania, wypełniając formularze na stronach). Są też roboty wspierające proces rekrutacji, a także stosowane przez firmy handlowe — np. 3W Dystrybucja Budowlana ma robota, który pomaga weryfikować klientów przed udzieleniem limitu kredytowego.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Kto pierwszy, ten lepszy

Ponieważ kolejka chętnych na roboty się wydłuża, Pirxon rośnie. W tym roku przybyło 10 pracowników i jest ich obecnie 45, a wciąż trwa nabór na sześć stanowisk. Rozwija się nie tylko zespół deweloperów, którzy budują roboty na zlecenie firm, ale także grupa, która buduje platformę do zarządzania robotami. Rozwój ma przyspieszyć dzięki pieniądzom z emisji nowych akcji, na którą Pirxon zdecydował się wiosną.

— Chcemy zebrać 3 mln zł — mówi Bartosz Sobolewski.

Zapisy ruszyły 5 sierpnia i potrwają do 24 października. Spółka wyemitowała 510,5 tys. akcji zwykłych stanowiących 16,7 proc. kapitału, a cena emisyjna akcji wynosi 5,88 zł.

— Dotychczas są zapisy od inwestorów indywidualnych, trwają rozmowy z funduszami wyspecjalizowanymi w nowoczesnych technologiach. W połowie przyszłegoroku spółka planuje debiut na NewConnect. Przed nim przedstawi, jak wykorzystała pieniądze z obecnej emisji — mówi Sebastian Huczek, prezes poznańskiego Domu Maklerskiego INC, który ją organizuje.

Jeśli pula akcji się wyczerpie, zapisy zostaną zamknięte przed terminem.

Platforma, eksport, marketing

Emisja akcji ma trzy cele.

— Chcemy zwiększyć tempo prac nad platformą do zarządzania robotami i przeznaczymy na to 1,8 mln zł. Platforma pozwoli zarządzać też makrami, na których oparte były wcześniejsze fazy automatyzacji. 500 tys. zł przeznaczymy na inwestycje w wytworzenie robotów, które udostępniamy klientom w abonamencie. Obecnie mamy ośmiu klientów, którzy wynajmują 13 robotów — mówi prezes Pirxona.

Średni abonament wynosi 3-4 tys. zł miesięcznie, a koszt zakupu to 30-40 tys. zł.

— 700 tys. zł wydamy na działania marketingowe w Polsce i za granicą — deklaruje Bartosz Sobolewski.

Pirxon liczy na wejście na brytyjski rynek, na którym pozyskał już partnerów, ale jeszcze nie klientów. Poza Polską firma zdobyła dotychczas zlecenie w Portugalii — oddział firmy, dla której pracowała w kraju, zażyczył sobie podobnego rozwiązania.

— Jest szansa na podobny kontrakt dla klienta z Azji, ale nie chcę zapeszyć — mówi Bartosz Sobolewski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane