Już kilka lat temu młoda spółka technologiczna ZenCard przekonywała rynek, że standardowa karta płatnicza może zastąpić dziesiątki osobnych kart rabatowych czy voucherów. I opracowała system ułatwiający lojalizowanie klientów. Projekt od razu został obsypany nagrodami na konkursach dla start-upów, ale przebicie się z nowym rozwiązaniem na rynku nie było łatwe. Założyciele ZenCardu najpierw samami pukali do drzwi pojedynczych przedsiębiorców, m.in. z branży gastronomicznej, lecz brakowało im siły przebicia. Projekt nabrał rozpędu dopiero w 2017 r., po przejęciu fintechu przez PKO Bank Polski (PKO BP).

W sierpniu ubiegłego roku spółka pochwaliła się zdobyciem pierwszego dużego klienta – system został użyty podczas ogólnokrajowej akcji promocyjnej realizowanej przez Makro i Visę. Niewiele później konceptem zainteresowała się również siec drogerii Super-Pharm.
Z technologii od teraz skorzystać będą mogli również klienci PKO Bank Polski. Instytucja poinformowała o zakończeniu procesu integracji rozwiązania z własnym pakietem usług. Na rynek wprowadziła platformę zintegrowaną z terminalami eService, do realizacji kampanii lojalnościowych i rabatowych oraz marketingu transakcyjnego. W praktyce ZenCard pozwala na naliczenie klientom zniżek cenowych w chwili płacenia przez nich za zakupy, po wyrażeniu przez nich zgody na uczestnictwo w programie, czego dokonać można również za pośrednictwem terminala płatniczego.
Szymon Wałach, dyrektor pionu klienta detalicznego w PKO Banku Polskim, zaznacza, że obecnie strategia banku mocno koncentruje się na transformacji cyfrowej, ale rozwiązanie podobne do ZenCardu popularyzują płatności kartami i rozwój obrotu bezgotówkowego w całej Polsce.
A należąca do PKO BP fintechowa spółka ma już międzynarodowe ambicje. Technologia na początku 2018 r. ma zostać zintegrowana z systemem kasowym PIVO Kassa oferowanym przez fińską instytucję finansową OP Financial Group. Start-up został jednym z laureatów organizowanego przez nią konkursu startupowego.
- Obecnie ZenCard jest zaangażowany w szereg projektów zagranicznych, w tym w Finlandii i wiąże duże nadzieje z ich rozwojem. Rynek fiński jest w szczególności interesujący ze względu na popularność płatności elektronicznych, duży udział w handlu małych i średnich sieci handlowych oraz obecnego partnera, jakim jest największy bank na lokalnym rynku – zaznacza Jarek Sygitowicz, wiceprezes ZenCard.
- Obecnie pracujemy z jednym z fintechów nad nową funkcją skanowania faktur w aplikacji IKO, która zostanie udostępniona klientom na początku roku. Jednym z założeń naszej strategii jest rozwijanie usług dodanych spoza wachlarzu usług bankowych, a przykład ZenCard pokazuje, że realizowanie tego poprzez współpracę z fintechami przynosi korzyści wszystkim stronom – dodaje Szymon Wałach.