PKP Cargo kończy z tępieniem rywali

Eugeniusz Twaróg
opublikowano: 08-01-2008, 00:00

Państwowy przewoźnik ma szczęście do bankowców. Oni do PKP Cargo — raczej nieszczególnie. Wojciecha Balczuna to nie zraża.

Lista priorytetów nowego szefa przewoźnika

Państwowy przewoźnik ma szczęście do bankowców. Oni do PKP Cargo — raczej nieszczególnie. Wojciecha Balczuna to nie zraża.

W PKP Cargo starego zarządu już nie ma, a nowego jeszcze nie powołano, ponieważ konkursy na wakujące stanowiska (prezesa i wiceprezesa) zostanie rozstrzygnięty do końca stycznia. Stery na okres przejściowy przejął Wojciech Balczun, członek rady nadzorczej, o którym się mówi, że na stanowisku już raczej zostanie. Tak jak były prezes Władysław Szczepkowski, trafił na kolej z banku — w PKO BP zarządzał marketingiem. Jego poprzednik był odpowiedzialny za windykację w Cetelem Banku.

P.o. prezes, który przez ostatnie dwa lata przewodniczył radzie nadzorczej PKP, zastrzega, że nie zdecydował, czy w konkursie wystartuje.

— Na razie koncentrujemy się na bieżącym działaniu firmy. Spółka nie może sobie pozwolić na przerwę w zarządzaniu — mówi Wojciech Balczun.

Do załatwienia teraz...

Okres jest gorący. Trwa kontraktacja umów na przewozy kolejowe na 2008 r., a PKP Cargo, które prywatna konkurencja coraz mocniej wypycha z rynku, nie mogą pozwolić sobie na stratę kolejnych klientów. Do rozwiązania jest spór z PKP Intercity i PKP PR w sprawie stawek za wynajem lokomotyw. I wreszcie — kwestia podwyżek dla załogi, o które upominają się związkowcy.

— Negocjacje w sprawie stawek za lokomotywy dobiegają końca, a kompromis, chociaż niełatwy, powinien zostać osiągnięty. Wysokość opłat będzie ustalona, a nie narzucona — mówi Wojciech Balczun.

Tak łatwo nie pójdzie ze związkowcami, ale i w tym przypadku p.o. prezes jest optymistą. Ma już pewne doświadczenie w negocjacjach ze związkowcami, ponieważ podczas ubiegłorocznych protestów w PKP Cargo był społecznym negocjatorem w sporze między nimi a pracodawcą.

Niewiele może natomiast zrobić, jeśli chodzi o kontrakty — tu sprawy biegną torem wyznaczonym przez poprzedni zarząd. Nie ukrywa, że kierunek mu nie odpowiada i obiecuje przestawienie zwrotnic — frontem do klienta.

— Musimy zdynamizować sprzedaż i marketing — zapowiada Wojciech Balczun.

...i w przyszłości

Słuchajmy dalej. Przewoźnik mówi, że będzie konkurować jakością, a nie tylko ceną, i przewiduje koniec wyniszczającej rynek wojny cenowej.

— Z naszymi konkurentami mamy sporo wspólnych interesów do zrobienia. Musimy również mówić jednym głosem jako branża. O tym, kto jest lepszy, powinien decydować rynek — mówi p.o. prezes.

Przewoźnik nie będzie rzucał kłód na tory innym, ale sam też chce mieć wolny przejazd.

— PKP Cargo stały się chłopcem do bicia, którego łatwo oskarżyć, bo to firma państwowa, dawny monopolista. Czas zerwać z tym wizerunkiem. Prywatni przewoźnicy nie zawsze działają fair — twierdzi Wojciech Balczun.

Przychody spółki wyniosą w 2007 r. 6 mld zł. Zyski są bardziej niż skromne. Może to być tylko 7 mln zł.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane