PKP Cargo traci w oczach

Niewielu tak wiele i tak szybko straciło w oczach inwestorów i analityków jak akcje kolejowego przewoźnika.

Od początku 2016 r. notowania PKP Cargo spadły o 37 proc. Zdaniem analityków Vestor Domu Maklerskiego, to jeszcze nie koniec — podtrzymali oni rekomendację „redukuj”, a cenę docelową ścięli z 60 do 37 zł, a więc o ponad 38 proc.

Kiedy spółka pojawiła się na GPW pod koniec 2013 r., Vestor wyceniał jej akcję na 99 zł (rekomendacja „akumuluj”). Później wyceny spadały, by znów — na początku 2015 r. — odbić do 97 zł. Nie na długo. „Wciąż jest wiele ryzyk, które inwestorzy powinni wziąć pod uwagę. Po spadku udziałów w rynku pod względem pracy przewozowej z 55,6 proc. w 2015 r. do 51,9 proc. w 2016 r., oczekujemy dalszej erozji udziału rynkowego w wymiarze rocznym do 54,5 proc. w 2016 i 53,5 proc. w 2017” — napisał w najnowszym raporcie Piotr Nawrocki, analityk Vestor DM. Analityk spodziewa się ponadto wzrostu wynagrodzeń i kosztów energii, problemów operacyjnych, związanych z pracami budowlanymi na infrastrukturze kolejowej oraz pogorszenia wyników zależnego AWT. Suma tych obaw w wymiarze finansowym oznacza ścięcie prognoz EBITDA na lata 2016-17 o 17-18 proc., do — odpowiednio — 612 i 680 mln zł (w 2015 r. EBITDA wyniosła 637 mln zł, po spadku o 17 proc. r/r). Zysk netto ma wynieść 72 i 95 mln zł. „Nasze szacunki EBITDA na lata 2016-2017 są 18 i 20 proc. poniżej konsensusu, który pomimo wielu obniżek wciąż wydaje się dla nas zbyt optymistyczny” — dodaje Piotr Nawrocki. Nie wszyscy analitycy są jednak negatywnie nastawieni do potencjału inwestycyjnego spółki. Z pięciu wydanych od początku tego roku rekomendacji dla PKP Cargo pozytywne są dwie („kupuj” od BZ WBK, z wyceną 51 zł i „kupuj” od Ipopemy z wyceną 78,1 zł). Pozostałe są neutralne. Średnia z cen docelowych to 57,66 zł i jest to najmniej w giełdowej historii spółki. Jeszcze w pierwszym półroczu 2015 r. średnia wynosiła około 100 zł.

0zł Takiej dywidendy na akcję chce zarząd PKP Cargo. Dywidenda za 2014 r. wyniosła 2,46 zł na akcję.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / PKP Cargo traci w oczach