PKP pojadą przetartym szlakiem

opublikowano: 16-03-2017, 22:00

Będzie szybkie wdrażanie strategii poprzedników. Nie będzie zmian personalnych w spółkach zależnych.

Nie będzie gwałtownego przestawienia zwrotnicy w PKP. Krzysztof Mamiński, nowy prezes grupy PKP, przez pierwszych 12 dni zarządzania przeanalizował przygotowaną przez poprzedników strategię spółki. Zapewnia, że wiele jej zapisów szybko i sprawnie będzie zrealizowanych.

Krzysztof Mamiński prezes grupy PKP
Zobacz więcej

Krzysztof Mamiński prezes grupy PKP Marek Wiśniewski

— Nie będziemy skupiać się tylko na wyprzedaży nieruchomości, zależy nam na pozyskiwaniu partnerów, z którymi wspólnie będziemy mogli realizować inwestycje — mówi Krzysztof Mamiński. Działania rozpoczął np. Michał Beim, członek poprzedniego zarządu PKP, który starał się znaleźć partnerów do budowy centrum przeładunkowego w Łodzi Olechowie.

Jednym z potencjalnych kandydatów może być Poczta Polska. Krzysztof Mamiński jest pozytywnie nastawiony do współpracy z tą firmą, dodaje jednak, że w Łodzi możliwe jest podjęcie współpracy również z partnerami chińskimi i rozwój działalności na Jedwabnym Szlaku. PKP będą też współpracować z BGK Nieruchomości przy realizacji inwestycji w programie Mieszkanie+.

Jako przykład prezes wymienia plan budowy, priorytetowych dla rządu, lokali na wynajem na poznańskich Wolnych Torach. O projekcie tym mówili niedawno w „PB” także Bartłomiej Pawlak, wiceprezes BGK Nieruchomości, oraz Michał Beim.

Dworce i sieciówki

— Jednym z kluczowych zadań jest także modernizacja i budowa dworców. Będziemy kontynuować projekt budowy dworców modułowych, takich jak w Nasielsku czy Mławie — mówi Krzysztof Mamiński.

Ich ojcem chrzestnym był Jarosław Bator, członek zarządu PKP w czasach rządów Platformy Obywatelskiej. Krzysztof Mamiński uważa, że warto iść krok dalej i przygotować standardowe projekty dworców dużych, małych i średnich, bo wówczas bardziej ekonomiczna i szybsza będzie ich budowa. Zachęca też firmy działające w sieci placówek, np. gastronomicznych, do lokowania się na dworcach.

— Pomysł budowy dworców według standardowych projektów jest działaniem w dobrym kierunku, ale warto je zróżnicować w zależności od wielkości miejscowości i potoków pasażerskich. Warto także zacieśnić współpracę z placówkami sieciowymi, by pasażer wiedział, że na dworcu może liczyć na skorzystanie z oferty wybranej firmy gastronomicznej, handlowej czy pocztowej — mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

Jednym z podstawowych założeń strategii PKP była także kapitałowa integracja grupy, zwłaszcza z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Krzysz-tof Mamiński zapewnia, że będzie dążył do integracji, ale jednocześnie podkreśla, że nie jest ona możliwa bez zmiany ustawy dotyczącej restrukturyzacji kolejowej grupy. Ostateczna decyzja będzie więc należała do parlamentu i prezydenta. Szef PKP nie planuje natomiast prywatyzować już żadnej ze spółek grupy. Zapewnia też, że nie będzie zmian w kierownictwie spółek zależnych.

Zwolnienia dyscyplinarne

Nieprędko natomiast skończy się w PKP kadrowa zawierucha. Dwa tygodnie temu stołeczna prokuratura postawiła członkom poprzedniego zarządu, z Mirosławem Pawłowskim na czele, zarzut nieumyślnego działania na szkodę spółki. To efekt podpisania umowy z firmą Sensus na szkolenia dotyczące ochrony podczas Światowych Dni Młodzieży.

Problem w tym, że w momencie podpisywania umowy powiązana ze służbami specjalnymi firma była w trakcie rejestracji. W związku z tą sprawą z PKP zwolnione będą dyscyplinarnie trzy osoby. Krzysztof Mamiński nie podaje szczegółów, podkreśla jednak, że niedopuszczalne jest przedstawienie zarządowi rekomendacji podpisania umowy z taką firmą jak Sensus.

Dziwi się, że żadnemu z pracowników odpowiedzialnych za sprawdzenie jej wiarygodności „nie zapaliło się” czerwone światło. Zapowiada też zmianę procedur dotyczących przygotowania i obiegu dokumentów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy